En massa frågor
10.07.2016
Hejsan jag undrar över några saker om mens och puberteten. Jag är själv 15 år. Och skulle vara väldigt tacksam för svar.
1. När kan man börja anväda tampong?
2. Vilket mensskydd är det bästa för kroppen?
3. Vad är den normala vikten för en tjej i min ålder?
Ps Mina bröst har varit väldigt ömma den senaste tiden och det gör väldigt ont att röra i dem och vad ska jag göra för att få bort smärtan?

Vik. ungdomsinformatören Alexandra svarar
11.07.2016
Hejsan,
Jag ska ta och svara på dina frågor:
1. Egentligen kan man börja använda tampong när man fått sin första mens redan. Det kan vara lite knepigt innan man lärt sig hur man lägger in den och så men man lär sig. Och det är ju absolut inget måste att använda det. Det kan väldigt bra räcka med endast binda, beroende förstås på hur mycket man blöder.
När man bestämmer sig för att prova på tampong första gången så är det bra att göra det under mensens första eller andra dag. Då blöder man som mest och det är lättast att föra in tampongen. Hitta en bekväm ställning där du kan föra in den i slidan så långt som möjligt. Det brukar finnas bra instruktioner på förpackningen.
2. Det finns olika alternativ till mensskydd. Tampongen då. Den ska man bara komma ihåg att byta ofta, helst med ungefär 4 timmars mellanrum. Det ska man göra för att de kan fyllas snabbt om man blöder mycket, de torkar lätt ut slemhinnorna i slidan och kan leda till irritation och torrhet och för att om de stannar i slidan för länge börjar bakterierna föröka sig i värmen och fukten och kan till och med leda till en infektion.
Ett annat vanligt alternativ är bindor och trosskydd. Det finns bindor med och utan vingar, det finns i olika storlekar och i olika former. Så urvalet är stort och det ska finnas något som passar alla. Man kan behöva olika slags bindor på olika mensdagar. Trosskydden är menade riktigt i början eller slutet av mensen, då när man mest behöver lite skydd ifall om man blöder någon droppe.
Sen har vi ännu menskoppen som är väldigt skonsam för kroppen. Den ser ut som en liten kopp, klockformad och lite större än en tändsticksask, som är gjord av silikon, latex eller gummi. Menskoppen fångar upp mensblodet inne i slidan och hindrar läckage. Den är skonsammare än tamponger för den torkar inte ut slemhinnorna i slidan och du behöver inte byta den alls lika ofta som en tampong. Du behöver byta den enligt hur mycket du blöder, kanske bara 1-2 gånger per dag. Men rätt skötsel kan man använda en menskopp i upp till tio år!
Du kan läsa mera om mensskydd Här.
3. Det är svårt att säga vad som är normalvikt för en person i din ålder. Det varierar så mycket från person till person och kroppsform till kroppsform. Det beror också på hur lång du är, vad som lämplig vikt till din läng. Så tyvärr går det inte att säga en exakt vikt vad som är bra för dig just nu.
Huvudsaken är att man känner sig nöjd och bekväm i sin kropp, att man mår bra med den!
Om du vill så kan du läsa om vikten Här.
4. Att dina bröst har varit ömma kan bero på flera orsaker. Vanligt är att man får ömma bröst vid ägglossningen. Även när man ska få mensen. Ibland kan det göra väldigt ont i några dagar och det tyder på att det händer något i din kropp, kanske just att mensen håller på att börja. Det här är helt ofarligt. Vissa kvinnor kan ha så att de aldrig känt ömhet i brösten förut, sedan plötsligt kommer det emot en månad och nästa månad är det inget igen. Kvinnans hormoner är så konstiga, vi kan ha ömma bröst då och då, utan att det behöver vara något speciellt egentligen :)
Det kan hålla i sig några dagar men brukar småningom lätta. Blir det värre eller inte alls vill ge med sig så kan det vara bra att fara till hvc och visa upp. Men än sålänge ser jag inte att det skulle vara något annat än hormoner som påverkar det :)
Hoppas du fick svar på dina frågr!
Kram,
Alexandra