Gör ont att fingra
01.02.2024
Hej jag är en tjej på 15 år. Jag har aldrig riktigt fört in fingret i slidan eller fingrat mig själv för varje gång jag fösöker göra det så gör det bara ont och det känns som nästan som en vägg som tar emot, det är inte alls skönt. Varför händer detta? Mina kompisar (som jag är jätte nära med, vi pratar om sånna saker) brukar göra det utan några problem och min kompis sa också att det inte gjorde så ont att ha sex första gången eftersom hon ändå brukar fingra sig själv. Jag kan häller inte använda tampong då samma problem uppstår… vad beror detta på? är det något fel med mig varför går inte fingret att ta in och varför är det inte skönt för mig? mina kompisar har inte sånna problem? tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.02.2024
Hej.
Vi är alla lite olika byggda, också då det gäller våra underliv. Så det är också rimligt att slidkransen kan se olika ut hos olika tjejer och vara mer uttalad hos vissa än hos andra. Du skriver ingenting om huruvida du har mens eller inte, men om du har det så innebär det ändå att det finns en öppning, det är med andra od inget "lock" som sitter för hela slidöppningen.
Sen är det ju tyvärr så, att om man en gång har fört in någonting i slidan och det har gjort ont, så är det oundvikligt att man kommer att spänna sig lite mer nästa gång man försöker eftersom man är rädd att det skall göra ont. Det jag föreslår nu är att du alldeles i lugn och ro skall bekanta dig med ditt eget underliv. Du kan gärna titta med en spegel hur det ser ut, och känna efter utanpå med fingrarna. Om det känns okej så kan du lägga någon form av glidmedel vid slidöppningen och på dina fingrar och känna efter försiktigt om du får in ett finger. Om det gör ont så kan du pausa, men gärna hålla kvar fingret om det inte gör för ont, och vänta på att smärtan avtar (för det brukar den göra medan man t.ex. räknar till tio). Det kan hända att denna "träning" kräver flera gånger, men bara du tar det lugnt och försöker slappna av, och inte gör några hastiga rörelser så tror jag att du ganska snart kommer att få in fingret utan att det gör så ont, och då kan du testa vidare, försöka få fingret lite högre upp eller känna runt.
Det är inte ett självändamål att fingra sig själv inne i slidan, för alla tjejer onanerar ju inte på det sättet, men jag förstår att du kanske skulle vilja testa på att använda tampong och i det skedet som det blir aktuellt med sex så skulle det kännas mer avslappnat om du inte behövde oroa dig för att det skall göra ont.
Men se detta som en sorts träning som du tar stegvis och vänjer dig vid ett finger för att lära din kropp att det inte är farligt och att det inte behöver göra ont. Du vet bäst själv hur ont det gör och var din gräns går, och det är ju inte meningen att du skall lida av denna "övning". Så då låter du helt enkelt bli och testar pånytt om några månader, eller kontaktar preventivrådgivningen och diskuterar saken med en barnmorska. En barnmorska eller gynekolog skulle försiktigt kunna undersöka dig - men jag tror inte att det är någonting som är fel, utan bara att du har mer slidkrans än dina kompisar.
Mycket glidmedel, tålamod och lugn och ro så tror jag att det kommer att lösa sig.
Kram,
Tessi