Grön flytning
11.01.2023
Jag har ont liknade mensvärk, just haft mens.. Men tyckte idag att det såg ut som jag hade grön flytning eller slem.. Vad är det?
Vad kan jag göra Hej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.01.2023
Hej,
Flytningarna är normalt ganska färglösa eller svagt färgade, men om flytningen blir grönaktig så brukar det vara tecken på en infektion av något slag. Ibland kan man även märka att flytningarna luktar främmande eller illa. Har du några andra symtom?
Det kan ju hända att din magsmärtor beror på någonting helt annat, men det kan också hänga ihop med flytningarna. Det du kan fundera på är om du har haft oskyddat sex så att det t.ex. kan röra sig om en könssjukdom? Precis som du säkert har hört så ger inte alla könssjukdomar några symtom, så i värsta fall vet man inte om att man är bärare och riskerar då att föra vidare könssjukdomen då man har oskyddat sex. Så OM du har haft oskyddat sex så rekommenderar jag att du ringer till preventivrådgivningen och ber dem lägga remisser till prover för könssjukdomar.
Lättaste sättet att ta reda på vad din flytning beror på och om den borde behandlas för att gå över är att du ber preventivrådgivningen lägga en remiss till bakterieodling. Bakterieodlingen tas med en bomullspinne från slidan, och du kan göra det själv vid toaletten på laboratoriet. Svaret får man ganska snabbt. Vissa infektioner kan behandlas med receptfria mediciner som man kan köpa på apoteket, medan andra infektioner kan kräva en receptbelagd kur. Därför är mitt råd att du skulle ringa till preventivrådgivningen och diskutera saken med dem så får de sköta om så att proverna blir tagna och du vet vilken medicin du skall ta.
Kram,
Tessi