Hårt ömt bröst i samband med feber
23.02.2014
En tjej på 14 år som Har ett hårt riktigt ömt bröst. Fick febern en dag före bröstet blev stenhårt och ömt och började klia. Borde jag kontakta läkare? Vad beror det på? coolabananen

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
24.02.2014
Hej!
Skulle du ha varit en ammande mamma skulle vi genast sagt att det är bröstinflammation på grund av stockade mjölkgångar. Det är vanligt när man ammar och märks just som hårt och ömmande bröst och hög feber. Men nu är du ju ingen ammande mamma. Så då kanske det eventuellt kan vara något med bröstets utveckling - eller så hör de två sakerna inte alls ihop. Vore vi du skulle vi nog ändå gå till en läkare med det ifall det ännu är ömt och du ännu har feber. Man ska ju aldrig chansa när det gäller smärtor utan ta dem på allvar. Mycket bättre att ha gått till läkare i onödan än att något verkligen är på tok och man bara hoppas på att det ska gå om av sig själv!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena