Intimhygien
23.01.2016
Hej.
Jag har haft problem med min intim hygien efter en förlossningsskada.
Har provat många olika intim produkter men de torkar ut mina slemhinnor.
Upptäckte i höstas en duschflaska, sensette, på nätet som man kan använda när man har kissat. Man fyller den bara med rent vatten och spolar sig.
Mitt underliv är betydligt bättre nu men jag undrar om det är bra att använda bara vatten eller måste man tvätta sig med tex tvål eller olja?
Hoppas att det fungerar för nu har jag upptäckt att den även fungerar utmärkt när jag har mens. Jag känner mig renare och det är lättare för mig att tvätta mig:)
Med vänlig hälsning
Linnea 87Linnea

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.01.2016
Hej.
Jag beklagar att du får dras med följderna av en förlossningsskada. Jag vet att det kan kännas hopplöst och hemskt på flera olika plan. Jag hoppas att du har fått hjälp med saken från sjukhuset/rådgivningen, och om du inte har det så tycker jag att du skall kontakta dem pånytt eftersom det borde vara hög prioritet för dem att få dig i skick.
Jag är inte bekant med Sensette, men tycker definitivt att det är ett bättre alternativ att du sköljer dig med vatten efter toalettbesöken än att du skulle använda tvål. Risken med både tvål och vissa oljor (som innehåller mineralolja) är att de torkar ut slemhinnorna och på så sätt förvärrar problemen eller skapar irritation. Om man måste använda någonting för att tvätta sig i underlivet i samband med toalettbesök så rekommenderas det därför att man använder endast vanligt vatten.
Även vatten kan torka ut dina slemhinnor om du tvättar dig för ofta, men eftersom jag inte vet vilken typ av forlossningsskada det är frågan om så är du nog bäst själv på att väga fördelarna mot nackdelarna.
Men ta kontakt med rådgivningen eller med en läkare om det finns några oklarheter med din förlossningsskada. Jag hoppas att det ordnar sig!
Kram
Tessi