Kliar efter oralsex
14.09.2023
Hej! Jag och min pojkvän hade sex för typ fyra dagar sedan och sen dess har det kliat runt slidöppningen. Då vi hade sex så gick han ner på mig och då skrapade hans haka mot min slidöppning (han hade lite stubb) och då kände jag att det började klia. Symtomen liknar svampinfektion (jag kan dock inte se några flytningar iom att jag har mens just nu) men jag misstänker att det kan ha att göra med att hans stubb skrapade mot min slidöppning eftersom det var under akten som det började klia. Vad ska jag göra åt saken?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.09.2023
Hej,
Jag tror precis som du att det kan vara små ytliga sår vid din slidöppning som gör att det kliar. De uppstår lätt av friktionen från skäggstubb eftersom det är ganska vasst. Jag tror inte att du behöver göra någonting speciellt åt saken utan sannolikt kommer problemet att gå över av sig själv. Du skriver att du just nu har mens och eventuellt kan det göra att "såren" känns mer eftersom området hela tiden hålls lite fuktigare än normalt och att slidans pH-värde ändrar under mensen.
Jag tror att då din mens är över så att du inte längre behöver använda binda/trosskydd så kommer irritationen att försvinna. Speciellt om du försöker att använda trosor av bomull och inte har så tätt sittande kläder på underlivet.
Om dina symtom inte försvinner eller om du upptäcker att du har avvikande flytningar så kan du kontakta din preventivrådgivning och be om remiss till provtagning. Genom en bakterieodling ser man ganska enkelt om det rör sig om t.ex. en svampinfektion.
Kram,
Tessi