Könssjukdom?!?!
27.03.2015
Hej!
Jag har under en längre tid haft väldigt mycket flytningar, nästan dagligen. Och flytningen är oftast brun.. För lite mer än ett år sedan hade jag oskyddat sex, och nu är jag orolig för att jag har en könssjukdom.
Vad ska jag göra? , hjälp!! väldigt orolig!

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
30.03.2015
Hej Väldigt orolig!
En kvinna ska ha flytningar egentligen hela tiden. De skyddar mot främmande partiklar och infektioner samt håller slemhinnorna i skick. Du kan läsa mera om flytningar här. Men flytningarna ska nog egentligen inte vara bruna, mera vit-gula. Ofta om de är brunfärgade är det blodpartiklar med i flytningen.
Du berättar mycket kort. Kan du ha en svampinfektion? Har du klåda? Ont i magen? Feber? Regelbunden mens? Hormonella preventivmedel? Du ger så lite info att det är svårt för mej att ge ett riktigt bra svar. Om du vill får du gärna berätta mera som en kommentar. Annars skulle jag kanske rekommendera en gynekologisk kontroll för att utesluta infektion eller könssjukdom. Skolhälsovården kan säkert ordna åt dej eller hvc eller en privat gynekolog vid en läkarstation. Berätta om dina flytningar och att du vill ha en kontroll. Varken pinsamt eller farligt.
Jag tycker inte att du behöver vara väldigt orolig men det här behöver du nog kolla upp och du ska inte behöva ha det så här.
Sköt om dej! Med vänlig hälsning,    Annika    barnmorska - hälsovårdare