Könssjukdom?
09.10.2023
Hej jag är en tjej och jag har en liten knöl brevid underlivet som är hård det är som en liten boll bara som sticker ut från huden jag har haft den där i nästan ett år snart vad är det? Bollen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.10.2023
Hej,
Tyvärr är det jättesvårt att veta vad det är bara på basen av det du skriver. Jag tycker att det bästa skulle vara om du kontaktade preventivrådgivningen i din hemkommun så att du kunde bli undersökt. Om det känns svårt så kan du börja med att gå och tala med din skolhälsovårdare så kan hen hjälpa dig att boka en tid.
Jag tror inte att det är allvarligt eller farligt, men eftersom jag inte vet var i underlivet knölen är och hur den ser ut så skulle det bästa vara att kolla upp det. Jag vet att det känns pinsamt att besöka vården för en så privat sak som ens underliv, men du skall komma ihåg att barnmorskor och läkare talar om och ser underliv varje dag så det är ingenting du behöver skämmas över eller känna att är pinsamt.
Bra att du vågade ta kontakt hit. Det var modigt, och nu är det bara att ta nästa steg.
Kram,
Tessi