Kontroll hos gynekolog
13.07.2023
Hejsan! När ska man börja gå på regelbundna kontroller till gynekolog? Får man kallelse eller måst man själv ta tag i det? Påverkar det om man fått barn eller inte? Det är 1 år sen jag fick första barnet och har märkt att efter varje mens har jag bruna flytningat någon dag efter, alltså det är helt bort någon dag efter mensen men sen plötsligt kommer det brunt på papper vid toalettbesök, som en liten mellanblödning typ :)

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.07.2023
Hej,
Det är nog upp till var och en att själv kontakta preventivrådgivningen eller gynekologen vid behov, eller då man tycker att det är dags för undersökning. Man får kallelse till screeningundersökningar där det tas papa-prov då man blir 30 och vart femte år efter det, men då tas enbart ett papa-prov så om man har besvär eller frågor så skall man själv boka en tid.
I ditt fall så låter det du beskriver ganska vanligt och inte farligt, men beroende på när du senast har varit på granskning (och när det senast tagits papa-prov) så kan du gärna boka en tid för undersökning då du också kan ställa eventuella frågor till barnmorskan/gynekologen. Du ringer då till preventivrådgivningen på din egen hemort och bokar en tid. Just nu under semestertiderna kan det vara svårt att få en tid, men om en månad blir det lättare igen :)
Kram,
Tessi