Mens eller?
10.07.2015
Hej Decibel!
Jag och min pojkvän hade sex för 6 dagar sedan, kondomen gled av utan att vi hade noterat. Dagen efter tog jag ett akut p-piller. Jag var på min sjunde (och sista dag) mens då jag tog pillret. Igår efter att vi hade sex märkte vi av blod på kondomen, men jag blödde igenting efter det. Sen då jag kom hem några timmar senare blödde jag rikligt. Nu denna morgon så blödde jag ännu mera. Igår före vi hade sex så kände jag av jätte lite mensvärk och lite mera mensvärk efter att jag kom hem. Är detta min mens eller någon större mellanblödning från pillret jag tog? Brukar mens förekomma så fort efter pillret?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
10.07.2015
Hej!
Lugn, det är högst troligen en helt normal tömningsblödning orsakad av akut-p-pillren. De är ju inte ett abort-piller, men det är en vanlig biverkning av dem att man får en mensblödning några dagar efter. Överhuvudtaget kommer din menscykel troligen att förändras och rådda nu några månader framöver, kanske du exempelvis kommer att ha nästa mens först om 4 veckor nu. Det är starka hormoner de innehåller, klart kroppen reagerar på dem och det är därför också som man inte ska använda akut-p-piller med mindre än ett halvår emellan så att kroppen hinner återhämta sig och få en normal menscykel igen. Det är inget farligt och det står säkert i bipacksedeln om att det här kan förekomma som biverkning. Om 2-3 veckor ska du ändå ta ett graviditestest för att kolla att akut-p-pillren verkligen hade effekt.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott