ömma bröstkörtlar
10.12.2014
Hej!
Jag fick för ca 5dagar sedan extremt ömmande bröst precis vid vårtgården.. har p-stav & kan omöjligt vara gravid (har gjort säkra test).
Har väldigt ont i körtlarna & även parotidkörtlarna i vänster sida av ansiktet har svullnat upp! Jag var till läkare ang parotidkörteln för ca 2 dagar sedan, snabbsänkan & halsprov var båda negativa. Men nu har jag fått feber & smärtan i båda brösten ger ej med sej, även parotiden är ännu svullen men har ej växt..
känner inte några "onormala" knölar någonstans vid brösten de är bara extremt ömma.
Har använt p-piller, nuvaring & nu p-stav & har haft ömma bröst p.g.a dem & vid mens.. nu har jag ingen mens mera, samt smärtan i brösten känns inte alls likadant. Ömmheten som orsakats av hormoner el/& mens har inte alls varit på samma område..
Fick en böld vid ena tånageln när jag råkade ta bort för mycket av nageln som har vätskat & varat, har behandlat den infektionen med väteperoxid samt försökt tömma bölden vilket jag lyckats med till viss del.
jag är nu rädd för att det kan ha spridit sig in i blodet från tån & satt sej i körtlarna. Vad skulle dethär kunna vara.. som sagt så är jag 120% säker på att brösten inte ömmar p.g.a något hormonellt!
iisha
Nuortenelama3
Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi svarar

Ungdomsinformatören Liselott svarar
11.12.2014
Hej!
Tack för din fråga. Vi har skickat den till den nationella ungdomsportalen Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi som vi samarbetar med. Deras experter och ungdomsinformatörer kommer att svara på din fråga. Svaret kommer att finnas här under din fråga så fort vi fått det. Både din fråga och svaret kommer att synas både här på Decibels Våga fråga och på Ungdomsliv.fi:s sida Frågor.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej
Tack för din fråga. Du beskrev i din fråga många olika symptomer. Du var också bekymrad om böld som du har vid en tånageln.
Infektioner kräver korrekt medicinering. Det kräver nog besök till läkare. Kontakta genast din närmaste hälsocentralen eller om du studerar och har student hälsovård kan du kontakta dem. Berätta om dina symptomer, speciellt att du är bekymrad om böld som du har vid tån. Berätta även att du har besökt läkare några dagar sedan och symptomer finns kvar. Kom överens hur du ska gå vidare, så att du får reda på vad det är fel.
Hoppas att du blir bättre och frisk. Har det så bra.
Mika - Ungdomsliv.fi