ont
21.01.2014
Hej, ibland när jag har varit ute och motionerat eller bara annars gått lite så brukar jag få "skavsår" riktit uppe i grenen typ där benen sitter fast i resten av kroppen på en barbiedocka. Ibland gör det så ont att jag nästan inte kan ha varken underbyxor eller vanliga byxor. Vad kan det bero på och finns det något att göra åt det? Kan det bero på att jag går ganska tätt ihop med benen? vandrande pinnen

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
27.01.2014
Hej vandrande pinnen!
Ja du, det där är bekant, speciellt under heta sommardagar när man går med kjol. Det har nog de flesta varit med om - alla de med normala lår i alla fall och inte ett par pinnar till lår. Oftast beror det faktiskt mest på kombinationen värme och fukt, alltså på att man svettas eller på att huden inte kan andas genom kläderna och därför stannar fukten kvar närmast huden. Då blir huden mera känslig och råkar något skava då, som det andra låret eller sömmar i kläderna, så blir huden irriterad. Till och med så att man kan få riktiga skavsår.
Om du får skavsår nu på vintern också, så först och främst gäller det alltså att se över dina kläder. Vad är det som skaver? Ibland är det bara en söm på fel ställe, men det kan också vara så att de tyg du har närmast huden gör det kvavt och varmt och därför blir det problem. De flesta syntetmaterial (konstgjorda material) brukar andas dåligt, så byt ut det närmsta skiktet mot bomull. Det finns underbyxor, både av sportmodell och "mommo-modell", som dels kanske inte har någon söm i grenen och dels kanske består mest av naturfiber (tex bomull, ylle, bambu, merinoull osv - det behöver inte alls vara stickigt). Kolla allt från närmaste halpa-halli till sportaffärer till underklädesaffärer. Ibland är det till och med trosornas fancyga spetskant som är boven, så det kan också löna sig att fundera på vilken typ av trosor du använder. Det finns ju också trosor som inte har någon grensöm och är mera hipsters-modell. Dessutom finns ju sportbyxor som är utformade för att de inte ska skava tex när man springer marathon!
Klart att du också ska fundera på HUR du går, men som sagt, vi tror mera på att det är något visst plagg som du hela tiden har på dig när du är ute och promenerar som är boven i dramat här. På sommaren kan man ha lite längre hotpants eller cykelbyxor under kjolen om man vill - till och med avklippta strumpbyxor.
Har du redan fått skavsår, så rekommenderar vi dels att smörja med Bepanthen (receptfritt från apoteket) och dels att lufta hudområdet. Tex sov med bar underkropp och en kudde mellan benen så att luften slipper åt att fläkta lite på de utsatta ställena. Att sova utan något på underkroppen (utan typ i nattlinne) är bra för hela underlivet.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna