Ont venusberget
29.10.2023
Hej! Jag har varit förkyld i lite mer än en vecka och började känna att jag fick ont på venusberget, jag har känts så några dagar nu och i ljumskarna också, min mamma sa att det kan bero på lymfkörtlar som sitter vid ljumskarna men varför har jag då ont på venusberget? Orolig tjeej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.10.2023
Hej,
Jag tror precis som din mamma att smärtan du känner kommer från lymfkörtlarna och lymfsystemet. I samband med att man får en infektion så är det lymfkörtlarnas uppgift att aktiveras för att sätta igång kroppens immunförsvar. Lymförtlarna sitter på många olika ställen på kroppen (t.ex. i ljumskarna, på nacken och i armhålorna) men eftersom själva lymfkärlssystemet är mycket större än enbart de enskilda lymfkörtlarna så kan man känna diffus smärta även över större områden.
Om smärtan skulle bli värre eller om det börjar göra ont att kissa eller du får andra "nya" symtom så tycker jag att du skall kolla upp saken på hvc, men i nuläget så tror jag inte att det är någonting farligt utan bara att hela din kropp (dvs hela ditt lymfatiska system, körtlarna och benmärgen inuti skelettet) är fokuserat på att göra dig frisk igen. Om ömheten skulle bli kvar ännu flera veckor efter att förkylningen har gått över så kan du ta upp saken med din skolhälsovårdare så får hen ta ställning till det.
Försök vila och komma ihåg att äta och dricka tillräckligt så hoppas vi på att du snart är frisk igen.
Kram,
Tessi