P piller
24.09.2023
Hej! Jag har börjat med p piller, men min mens har blivit jätte mörk. Ser ut som bajs ungefär fast med flytningar blandat. De är som inte klar rött som jag har haft förr och blöder lite. Kan som ha samma binda hela dagen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.09.2023
Hej,
En av effekterna som p-piller har, och som gör att de skyddar mot graviditet, är att de gör att slemhinnan som byggs upp i livmodern blir för tunn för att ett befruktat ägg skall kunna fastna på den. det att livmoderslemhinnan är tunnare innebär också att man blöder mindre då man har mens, och att blodet då kan vara mörkare. Det beror i sin tur dels på att blodet hinner mörkna innan det kommer ut (ju längre tid blod vistas utanför vävnaden desto mörkare är det), och dels för att det innehåller mer delar av slemhinna än egentligt blod. Så det att du nu blöder mindre och att blodet är mörkare hänger alltså ihop och är helt normalt.
Om du nyligen har börjat med dina p-piller så är det möjligt att blödningarna ännu kommer att ändra, men det är nästan omöjligt att veta på förhand åt vilket håll de ändrar. De kan både bli rikligare eller ännu mer sparsamma, och både klarare till färgen eller ännu mörkare. Det innebär ändå inte att någonting är fel utan bara att kroppen hela tiden jobbar och anpassar sig enligt situationen.
Bra att du frågar då det är någonting du funerar över, men i detta fall finns det ingenting att oroa sig över.
Kram,
Tessi