Raka underlivet
28.04.2024
Hej! Jag vill raka bort håret runt läpparna där nere och allt annat hår, eller åtminstone mellan benen och bikinilinjen, men har INGEN aning hur man gör. Jag har en rakhyvel med typ 4 eller 5 blad men också en rakmaskin. Vilken lönar det sig att använda, och vad ska jag göra för att de ska bli jämt och inte bli irriterat? Vill inte heller köpa något ny kräm eller så för då blir det pinsamt att prata om det med mamma. Och hur ser man vad man gör när man rakar mellan benen? Vill börja raka nu så jag vet hur man gör till sommaren. Rakaren

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.05.2024
Hej.
Bra att du skickar in o frågar då det är någonting du funderar över. Här har vi samlat lite info om olika sätt att ta bort oönskad hårväxt.
Alla människor är lite olika också då det kommer till hur huden reagerar på hårborttagning. För vissa uppstår det jättelätt irritation av rakning och de väljer därför att istället vaxa eller sockra, så mitt förslag är att du helt enkelt börjar med att testa att raka dig och följer med hur det känns. Om du inte alls har rakat dig tidigare så kan du börja med att raka bara bikinilinjen och t.ex. klippa håret kortare med sax, och om det inte blir några problem så kan du efter det ta bort lite mer nästa gång. Om du däremot skulle uppleva irritation av det så kan du nästa gång istället testa på att vaxa.
Det är nog förhållandevis vanligt att huden blir irriterad och att det kliar då håret börjar växa tillbaka, speciellt om man rakar bort allt hår. Om man istället använder vax så är hårstråna inte lika vassa då de växer ut, men istället kan själva vaxningen upplevas som hanska klottig och smärtsam.
Börja i liten skala och med tiden hittar du förhoppningsvis det sätt som passar dig bäst.
Kram,
Tessi