Raka / växa könshår
26.06.2023
Hej! Jag undrade nu när det är varmt om det skulle kännas skönare att raka eller till och med ta bort allt könshår. Vad jag tänkte hur känns det efter att ha gjort det, har du någonsin gjort det själv så vad kan jag förvänta mig. Tack! Ouji

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.06.2023
Hej,
Det korta svaret på din fråga är Nja. Det är helt enkelt en smaksak som kan variera från en person till en annan och från en period till en annan.
Fördelen med att ta bort könshåret är att man inte behöver oroa sig över att det skall titta ut vid bikinilinjen. Så finns det förstås de som tycker att det är snyggare och att det är mer fräscht. Det med att det skulle vara mer fräscht är dock inte helt sant eftersom ett hårlöst eller rakat underliv oftast har högre temperatur och därför ett högre antal bakterier som kan orsaka irritation. Om man sedan lägger till olika små sår som kan uppstå av rakning så är det egentligen inte alls fräschare ur ett rent hygieniskt perspektiv.
Det man inte alltid tänker på att könshåret faktiskt fyller en funktion. Poängen med könshår är att det skall fungera som ventil mellan huden och "yttervärlden", så att fukt skall ledas bort från huden och underlivet därför hållas friskare. Könshåret gör alltså egentligen att du är mindre svettig i underlivet än om du tar bort det. Många märker då de tar bort sitt könshår att mängden flytningar ökar och det beror delvis på att de istället för att hinna "avdunsta" i könshåret hamnar direkt i trosan.
Nackdelen med att ta bort håret eller raka sig i underlivet är att det kan uppstå irritation nästan hur man än gör det. För vissa är det problemfritt att raka sig, medan andra kan få väldig klåda av det och irritation i huden då hårstråna växer ut tillbaka. För vissa funkar det bra att vaxa sig, medan andra upplever att det är klottigt och smärtsamt. Samma sak gäller kanske att sockra sig, men det görs kanske oftast på en salong så man blir inte så klottig men däremot är det ganska dyrt.
Men ingen kan veta hur exakt din hur reagerar på rakning om du inte testar det själv. Ha alltid en ren och vass rakhyvel och något gel (rakgel, hudkräm) då du rakar dig och försök hålla huden ren och torr efteråt. Från butiken kan man köpa vaxremsor om man vill vaxa sig hemma. I början kan det vara ganska klottigt men man lär sig efterhand. Och det är väldigt stor skillnad från en person till en annan hur smärtsamt man uppfattar det. I förpackningen brukar finnas allting man behöver. (OBS, om du vaxar dig hemma så tänk på att först klippa ner håret så att det är max ett par cm långt, annars gör det betydligt mer ont.)
Om du besöker en salong så får man oftast ett bra resultat men som sagt så kostar det, ofta runt 75 euro beroende på hur mycket man vill ta bort. (Det kan säkert variera från en ort till en annan.) Om du är osäker på hur du skall göra så skulle jag rekommendera att du började med att klippa ditt könshår, så att du har det kvar men att det är bara ett par cm långt. För vissa kan det också klia men oftast inte lika mycket som då man rakar sig. Använd en vass och ren sax och var försiktig så du inte klipper dig i skinnet.
Så det finns inget rätt eller fel som skulle stämma för alla. Utan det är nog någonting du måste avgöra helt själv enligt vad du tycker och känner. Men det är trots allt ett ganska harmlöst experiment och det växer ganska snabbt tillbaka så om du tar bort det och sedan ångrar dig så är det bara att vänta på att det kommer tillbaka :)
Kram,
Tessi