Redan hängade bröst!
15.01.2014
Snälla hjälp!
Tjej 15 här med bröstproblem. Och saken är- mina bröst är för stora.
Med storlek 80D på bh och bröstvårtor som pekar rätt ner i marken, har jag så gott som hängbröst redan vid 15 år! Vad ska jag göra?

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
21.01.2014
Hej!
Nåja, nu ska vi bli riktigt personliga här fastän vi egentligen inte skulle få: Välkommen i gänget! ;) Du är i gott sällskap!
Se, det är nog bara tyvärr så att har man stora bröst, så tenderar de att bli hängigare och bröstvårtorna peka mera neråt. Så är det bara, Moder Naturs fel om någons. Och tyngdkraftens! Så hej, ser du någon som har stora, fasta bröst med uppåt/utåtpekande vårtor: fråga hur mycket de kostade eller beklaga i förväg att de också kommer att se ut som hängande hundöron inom kort! Ne, du behöver inte bli elak med någon, men vi ville bara illustrera vår poäng. Det är naturligt att stora bröst inte ser ut som de i porrfilmerna. Det är naturligt att de dras ner mot marken, att bröstvårtorna ofta är stora och pga längden hud ovanför liksom pekar mer ner än upp - coh det är till och med vanligt att få bristningar som stjärnstrålar från bröstvårtan och utåt. Det beror då oftat på att de växt så snabbt så att huden inte hängt med.
Tyvärr så är också det här att de växer snabbt ofta också en delorsak - förutom generna - till att de lätt börjar hänga och peka neråt. Folk förstår inte alltid att börja använda BH i tid. Eller ska vi säga som så, att det kanske ofta är mammorna som inte hänger med i döttrarnas utveckling, eller inte tycker att en 12-åring ska använda BH, eller inte insett att dottern behöver sport-BH som stöd för brösten när hon tränar. Såå mycket kan man inte påverka genom att börja använda en ordentlig BH i tid, men klart att de håller om och stöder så att inte huden och bindvävnaden i brösten töjs för mycket. Speciellt när man sportar, tränar, springer, hoppar eller annars rör på sig borde brösten få stöd. Och det räcker alltså INTE med någon flimsig spetssak med katter på från reahyllan i klädbutiken, utan det ska vara en ordentlig BH. Det finns absolut snygga BH:modeller för D-kupor! Kolla bara att de faktiskt sitter som de ska (det får du femton tips till om här på våra sidor om Bröst och BH:ar) och att de har breda axelband, så att du inte med åren får "veck" på axlarna och kutrygg.
Det här med att ha en BH som sitter bra och som ger dina bröst den form du vill ha är också otroligt viktigt för självförtroendet. En välsittande BH lurar inte bara andras ögon att tro att du är en riktig boobie-trap utan får också dig själv att känna dig snyggare. Det är ju du som bär omkring på dem hela tiden, du som ser dem såfort du tittar det minsta neråt. Klart att det är viktigast då vad DU tycker om dem!! Ser de snygga ut för dig själv i BH:n, så blir de snygga! Ja på riktigt, snyggheten kommer inifrån dig själv. För se, till och med så att när du känner dig stolt över din hylla, gillar dina bröst och inte skäms för dem, då rätar du automatiskt på ryggen, skjuter ut bystkorgen, lyfter på hakan - och då säger din utstrålning också att du tycker de är snygga. Det här litar folk undermedvetet på och tycker så tycker de också att dina bröst är snygga! Ja hela du! Motsatsen är när du inte gillar dem, skäms för dem och försöker dölja dem, då kröker du på ryggen, håller armarna skyddande om dem - och då ser du osäker ut, som om du skulle skämmas eller tycker att du borde försvinna in i väggen. Din utstrålning skriker då "jag har dåligt självförtroende" och eftersom det syns så tydligt att det är just brösten du försöker dölja, så SER folk just dem - och övertygas genom ditt beteende om att det är något fel på dem! Hållningen kan alltså göra underverk med HELA dig och hurudan folk uppfattar dig! Ojoj, önskar någon hade berättat just den Stora Livssanningen för oss när vi var i din ålder!
Och ja, apråpå det här med att bli personliga fastän vi inte borde. Nåja, vi ser det som så: "trots" våra megaboobs så har vi ett fasligt bra självförtroende i alla fall och vi har råd att dela med oss av knixen bakom det åt er! :D För jodu, vi har också fått höra "Där går Mount EverBreast", "Där kommer Bo-boing-boing!" (från hur de gungar när man går) och "kastar du de där pattarna på ryggen när du ska duscha under dem, eller?". Men de allra flesta gliringar har vi med ett stort mått av självironi och humor lyckats förvandla till komplimanger istället. Det är ändå faktiskt sällan folk säger sådana där saker av pur elakhet, oftast är det lite beundran eller avundsjuka inblandat, och det ska man ta fasta på. Inte så man blir elak mot de med små bröst eller något, bara vrida på så att de blir positiva saker istället för negativa. I vissa fall kan man nog vrida tillbaka kommentaren till den som sade den. Tex om någon kille ropar något ytligt och nedsättande om ens bröst efter en i korridoren, så kan man ju alltid ge igen med någon kommentar om hans snoppstorlek, typ "De som har glasspinnar mellan benen har int någo att säga om andra å ska bara va tyst"... Tja, upp till var och en hur man vill försvara sig! Huvudsaken är att man inte låter det påverka en själv negativt.
Oj hördu, kollade just ett annat svar vi skrev på en fråga om övervikt för ett bra tag sedan och där hade vi förklarat just det här ÄNNU bättre! Kan du kolla http://www.decibel.fi/vaga-fraga/fragor-och-svar/relationerna/mobbningen/mitt-problem-just-nu sedan när du läst klart här?
Men vi har aldrig aldrig ALDRIG hört något negativt om våra bröst av någon pojkvän! Eller av någon på-gång:are eller flirt eller pojkkompis! Däremot har de gillat dem - även sedan de sett hur de ser ut under BH:n - för att de gillat OSS så mycket! Faktiskt, ingen verkar någonsin ha haft något att klaga på, tvärtom! Så alla de dåligt-självförtroende-tankar vi tänkte om våra bröst under tonåren, de var totalt bortkastade! Vi gick omkring och hade dåligt att vara helt i onödan!!! Om vi ska hitta något "negativt" som hänt oss på basen av våra bröst, så har det varit killar som blivit intresserade av oss bara på grund av bröststorleken. Men det har nog känts lika ytligt och betydelselöst som när någon stött på oss för att vi överhuvudtaget hör till den halva av befolkningen som har bröst. Inget att bry sig om!
Så gumman, var stolt över Dina Vackra Bröst! Upp med hakan, rak i ryggen och puta med bysten bara! Och investera i en riktigt bra BH! Det är du värd!
Hälsar G-kupan och E-kupan!