slem
11.02.2015
Ska ha mens om 1 veckas tid. Planerar att bli gravid. Har tre barn sedan innan. Har idag när jag satt på toaletten och skulle torka mig fått slem i från slidan. Genomskinligt och såg ut som snor. Vad kan det vara?
Sandra

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
13.02.2015
Hej Sandra! Det här är en webportal för finlandssvenska ungdomar men svarar dej i alla fall.
Sekretet som kommer ur slidan när kvinnan är fertil är ofta genomskinligt (ev gul-vitt i färgen) halt och segt. Många liknar det vid äggvitan i ett ägg! :) Sekreten ändrar på det här viset för att spermierna ska ha lättare att simma upp emot ägget. Man kan ta det som ett tecken att man har ägglossning eller har det mycket snart.
En del kvinnor känner liten ägglossningssmärta - då är det ju väldigt enkelt och inte rum för så många tolkningar! ;)
Resten vet du hur det ska gå till eftersom du redan har 3 barn! ;)
Lycka till!  Med vänlig hälsning,  Annika   barnmorska - hälsovårdare