småa bröst
12.10.2014
Hej! Ja e 17 år å har jätte småa bröst, dom är seriöst platta! Är rädd att dom har slutat växa för dom är lika små som dom var i 7an å nu går ja i 2an!! Hur får man större bröst? Vill inte bli gravid men om det är ända sättet så tänker ja ha oskyddat sex... Är beredd att göra allt för att få större bröst.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.10.2014
Hej.
Det är nog en vanlig känsla bland flickor och kvinnor att tycka att brösten är för små och att känna en viss desperation över att de inte växer. Men jag har faktiskt inte hört någon överväga att bli gravid för att få större bröst förr. Att bli gravid i syfte att få större bröst skulle verkligen vara som att försöka klättra upp i ett träd med rumpan först - det skulle nog inte gå riktigt som du hade tänkt dig.
Mitt förslag till vad du kan göra medan du väntar på att dina bröst eventuellt ännu växer är att besöka en riktig affär för underkläder, d.v.s. inte H&M eller Lindex utan en riktig butik som specialiserar sig på underkläder. Där kan du få betjäning och hjälp med att hitta en bh som passar, och som kan framhäva de bröst du har på bästa sätt. Beroende på hur du ser ut i övrigt så försöker ju kroppen sträva efter nån sorts balans, så om du i övrigt är smal så kanske det inte heller är så sannolikt att du får jättebröst. Försök att vara snäll med dig själv och din kropp. Din kropp är din egen, och den enda du har, ni skall hänga ihop länge ännu och det bästa du kan göra är därför att respektera den.
Min fråga till dig är varför du så desperat vill ha större bröst? Ja, jag vet hur kvinnoidealet ser ut nu, och det är naturligt att vilja vara attraktiv. Men det är helt enkelt ingen myt att skönheten ofta kommer inifrån, och hur andra människor uppfattar dig har mycket mer att göra med din utstrålning än din bröststorlek. Alla vill antagligen bli beundrade - men den sorts uppmärksamhet som baserar sig enbart på bröststorleken är kanske inte sist och slutligen den uppmärksamhet du vill ha?
Och för att vara säker på att du inte gör någon sån dumhet som att försöka bli gravid för att få större bröst så skall jag berätta för dig hur det fungerar. Ja- brösten blir större under graviditeten, precis som magen och oftast även resten av kroppen. Under tiden man ammar är brösten också större - men då du ammat färdigt blir de ofta ungefär samma storlek som innan graviditeten. (dock kan formen på dem ändras och de mister ofta lite av sin spänst) Så finns det förstås den lilla bieffekten att du då även skulle ha ett barn. Så att bli gravid för att fö större bröst är helt enkelt ingen bra idé.
Försök att göra det bästa av det du har istället för att önska dig en annan kropp. Att acceptera sig själv och utstråla att man trivs i sin egen kropp är sexigt - oavsett bröststorlek.
Kramar
Tessi