svamp? hjälp!
23.02.2014
Hjälp! jag tror jag har fått svamp... kände att det sved lite i slidan för två dagar sen men kollade inte eller nåt, men så igår tog jag en spegel och tittade och jag hade en vit/ljusgrå fläck i slidöppningen som var lite mörkare inuti och när jag tittade närmare så var/är slidan sådär grå,blå aktig (mera som inuti)?? med något vitt, ser ungefär ut som flytningar. Jag upplever ingen klåda och jag har provat med att smeta naturell yoghurt. Kan det va svamp? borde jag gå till nån gynekolog? har aldrig varit till någon förr... är det också farligt att behandla för svamp även om det inte är det? kliar inte men känns lite som när man använt tampong för länge...går det över av sig självt?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
24.02.2014
Hej!
Svårt att säga... Ska svara utgående från barnmorskornas/sexualrådgivarnas tidigare svar + kurs vi gått.
Hm, med svampinfektion så borde det nog följa kliande, svidande, rött och irriterat i slidan och framförallt en speciell, stark lukt. Oftast är då också flytningarna gryniga, som gammal yoghurt eller grynost. Så det låter inte riktigt som svampinfektion.
Men det kan eventuellt vara någon annan typ av infektion - eller en könssjukdom om du haft sexuella kontakter, men vet inte riktigt vilken det skulle passa in på då. Har du haft någon form av sex, så kan det nog löna sig att visa upp dig och be om tester. Just infektioner kan man få av tex bakterier som kommit in, tex för att man haft för torrt i slidan så att bakterier kunnat få fäste där. Torra slemhinnor i slidan kan man få bland annat av att ha haft inne en tampong för länge (vissa får det ändå av tamponger, eftersom de suger i sig fukten ur slidans slemhinnor), av att ha tvättat med tvål eller tvättat för ofta (inte mer än en gång om dagen) eller för att man haft sex utan att vara riktigt kåt. Att smörja med naturell yoghurt är bra då eftersom det tillför både mjölksyrebakterier, som hjälper slidans naturliga mjölksyrebakterier att motarbeta de elaka bakterierna, och surhet som hjälper slidan att återställa den naturligt syrliga miljön där (PH 3,8-4,4). Kan också löna sig att smörja med en hudolja - finns nog på apoteket, men de innehåller oftast mineraloljor som gör att huden inte kan andas, så bäst med naturliga oljor som mandelolja eller kallpressad olivolja.
Men man ska nog helst ändå inte lita på att kroppen klarar av att få bort en bakterieinfektion själv, eftersom en infektion som får hållas länge och inte botas kan ge problem i framtiden (tex bli till infektion i äggledarna som senare kan ge en problem att bli gravid). Så ring åtminstone till kommunens familjeplanering/preventivrådgivning eller till studenthälsan om du hör dit eller gå privat om du har råd (vilket de flesta unga nu sällan har...)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott.