Svullen blygdläpp
16.11.2023
Hej, jag går på p-piller och brukar inte ha mens. Men nu började jag blöda så ungdomsmottagningen sa att jag skulle släppa fram mensen då. Har märkt att det kliar i underlivet flera dagar. Tvättar det dagligen med vatten och ibland intimtvätt för att hålla det rent. Det luktar surt och unket men brukar bli så när jag har mens. Men det luktar värre nu. Såg också att min ena inre blygdläpp var svullen, röd och hårdare än den andra. Den kliar jättemycket. Den är typ nästan 1 cm bred nu medans den andra är jättetunn. Det brukar inte vara så så undrar om ni vet vad det kan va, vad ska jag göra och är det något farligt
Borde jag kolla upp det på ungdomsmottagningen? Hej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.11.2023
Hej,
Jag förstår din oro, men jag tror inte att det är någonting allvarligt.
Du skriver att du inte brukar ha mens, men att du nu fick blödningar och att du då fått rådet att låta mensen komma. På basen av det du skriver så får jag uppfattningen att du kanske använder binda som mensskydd?
Det är helt normalt att pH-balansen blir annorlunda i underlivet då man har mens, och att underlivet då luktar annorlunda. Jag förstår känslan av att man vill att underlivet skall vara så rent som möjligt, men vill ändå påminna om att all tvål, även s.k. intimtvål torkar ut och kan störa bakteriefloran, så antingen vatten eller olja är bäst för att tvätta underlivet (speciellt om det är känsligt). Det är förhållandevis vanligt om man använder binda som mensskydd att huden blir irriterad. Det beror ofta på att bindan suger i sig fukt som sedan ligger tätt mot huden och att temperaturen i underlivet stiger något eftersom bindorna oftast är ganska plastiga. Så en av anledningarna till att din blygdläpp kan ha svullnat är att huden helt enkelt är irriterad, och isåfall kommer det att gå över av sig själv bara mensen upphör.
En annan eventuell orsak kan vara t.ex. svampinfektion (som också kan uppkomma till följd av mens eftersom pH-balansen och bakteriefloran störs). svampinfektion skapar ofta klåda och brukar göra flytningarna tjocka, vitaktiga och gryniga. Men det är antagligen svårt att avgöra nu om du ännu blöder.
Du kan alltid kontakta preventivrådgivningen om du har frågor, så det kan du givetvis göra även nu. I övrigt skulle mitt råd vara att du försöker att byta binda ofta (om du använder binda alltså) och att använda kläder som inte sitter så tätt mot kroppen (dels för att det inte skall skava och för att temperaturen skall hållas svalare). Sedan då mensen tar slut så är det lättare att reda ut vad som är vad. Om klådan då fortsätter och om du får flytningar som tyder på svampinfektion så kan du från apoteket köpa en receptfri salva som heter Canesten som hjälper mot besvären. Det finns också receptfria tabletter som man kan ta via munnen men då rekommenderar jag nästan att du först skulle vara i kontakt med preventivrådgivningen så att de kan ta ställning till saken (så att man inte behandlar fel sak).
Om underlivet skulle fortsätta lukta "främmande" så kan det helt enkelt handla om bakteriell obalans och det kan man behandla med vagitorier (piller som läggs upp i slidan då man går och lägger sig.) Det finns många olika, t.ex. Femiflor, Vagifem, Vagi-C osv. Dem kan man också köpa utan recept. Skulle problemen ändå fortsätta så kan man ta en bakterieodling från slidan och kolla upp om det finns någonting som behöver behandlas med t.ex. antibiotika.
Men spontant så tror jag att problemet kommer att lösa sig bara du slutar blöda. Fortsätt tvätta dig med vatten men undvik tvålen. Du brukar ju för det mesta inte ha mens men om problemen går över efter mensen så kan dukanske ändå överväga att köpa ett par menstrosor, det är många tjejer med denna typ av problem som har upplevt att de är skonsammare mot underlivet än bindor/tamponger. Så kanske det blir lättare i fortsättningen de gånger som du har mens.
Kram,
Tessi