tankar om graviditet
17.12.2014
Hejsan! Jag och min pojkvän har inte haft sex ännu men han har fingrat mej flera gånger. Han har sagt att han inte rört sitt ollon innan eller kommit nån av de gångerna han har gjort det. Nu är det så att under 2 veckor har jag haft ömma bröst och min mens är försenad, men min mens är annars också väldigt oregelbunden, jag har börjat tro att jag mår dåligt och då börjar jag känna en riktig spy kännsla.
Jag skulle verkligen behöva någon som säger åt mej att jag inte är gravid och ger mej en bra förklaring så jag kan slappna av...
Mvh: lilla tösen99 lilla tösen99

Ungdomsinformatören Liselott svarar
18.12.2014
Hej lilla tösen99!
Oj vet du risken att du ska vara gravid nu är så yttepytteminimal att du har större chans att vinna på lotto. Jo visst skulle det finnas en risk ifall just den där fördroppen som kan komma från ollonet mellan att han först får stånd och får utlösning skulle innehålla spermier och han skulle överrföra den till din slida. Men det ska ändå oturas så otroligt att det skulle ske just ikring när du har ägglossning. Och att spermierna i droppen ens överlevt, för de tål inte mycket torka eller temperaturskillnad alls och kan inte simma genom tyg.
Men vi förstår hur lätt det är att börja oroa sig, och hur tung oron kan bli, så är det så så tycker vi att du ska ta ett graviditetstest. Du kan köpa för några euro i större varuhus, på apoteket eller gå till skolhälsovårdaren, så testar hon dig. Bättre att vara på säkra sidan!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott (på basen av bla sexualrådgivaren Tessis tidigare svar på liknande frågor)