trött på att ha små bröst!!
03.07.2014
hejj, jag har ett problem, jag har jättesmåå bröst, liksom alla andra i min ålder har större bröst än mig. Jag fyller inte ens ut 70A liksom... Jag har haft mens i två år och folk som har haft det kortare tid än mig,har mke större bröst än mig. Ingen i min släkt har speciellt små bröst, utan helt normala. Och det är ju pinsamt me folk som e yngre än mig och har större bröst... Jag sportar inte ens med sportbh baa för mina bröst knappt syns då. Vad är normalstora bröst för en 14åring?
Kan det vara så att mina bröst är sena i utvecklingen för att jag tränar så mycket?! (typ rör på mig massa varje dag och hård träning ca5dagar i veckan) jag har absoluut inga ätstörningar utan äter hur mke som hälst, och får i mig allt som jag behöver få i mig plus lite till, och sedan får jag ju mens varje månad såå kroppen fungerar ju. Och jag är nog helt normalviktig. men varför växer mina bröst inte? alla andras baa blir större men int mina... jag hittar ingen annan som har frågat ens liknande fråga som min här, så är jag typ den enda som har bröst som int växer fast di bord?!?
haaaatar deeee ja vill ju åå ha större bröst...
finns de många som känner såhär? jao.

Ungdomsinformatören Liselott svarar
09.07.2014
Hej jao.!
Ne, du är absolut inte den första som skrivit hit om sin irritation och besvikelse på de egna bröstens storlek. Eller form, för den delen - vi har fått en del frågor om tex strutformade bröst eller hängbröst också. Och du är INTE den första som skrivit om A- eller AA-kupa!! Äldre tjejer än du har komplex för det ;) För vet du, det är rätt sällan som unga tjejer är nöjda med hur de egna brösten ser ut. Dels för att bröst kan se rätt "konstiga" ut medan de växer. Tex växa i olika takt, ha utstående vårtgårdar, ha konstiga knölar inuti osv. Men allt det är fullt normalt för pubertetsutvecklingen och det finns knappt någon tjej som inte i något skede alltså tyckt att de egna brösten ser "fel" ut. Dels för att bröst är en vanlig kroppsdel att få komplex för. Sällan är det egentligen just bröstens fel, utan det allra vanligaste är att man har allmänt dåligt självförtroende och svag självkänsla i tonåren och så råkar det vara just brösten man tycker att är "fel".
Om det är det förra alternativet, så är det mycket troligt att missnöjet går om med tiden, alltså att det "växer bort" i takt med att brösten utvecklas färdigt. Men om det är det senare alternativet och självkänslan och självförtroendet inte blir bättre, så skulle det inte ens hjälpa med en plastikoperation, man skulle ändå vara missnöjd, med dem eller med någon annan kroppsdel, eftersom "felet" sitter mellan öronen och inte i brösten. Tycker man inte om sig själv, så har man nog väldigt svårt att tycka om sina bröst heller, fastän de skulle vara perfekta.
Så därför ska vi be dig läsa lite av våra informationssidor om olika saker. Först om hur man blir av med komplex. Sedan om Självkänsla och självförtroende och sist om Bröst. På de här sidorna finns massor och åter massor av info, allt från hur du hittar en BH som får din byst att se bra ut, till hur du ska tänka för att inte dra in axlarna för att försöka dölja brösten och därmed verka som om du är blyg och skäms för något. Och läs FLERA gånger igenom de här sidorna. De är många, men se, du har säkert tillbringat mååånga timmar framför spegeln nu med att svära över dina bröst och tycka dåligt om dig själv. Sådant nöter sig in i självförtroendet och det tar tid att nöta ut det igen. Så envisas och intala dig själv de saker du läser på de här sidorna, även fastän det känns löjligt i början.
Stooooooooooooor kraaaaaaaaaaaaaam, hälsar ungdomsinformatören Liselott