Vaginablä
28.02.2016
Man ser sällan bilder på vaginor som inte ser perfekta ut så det är svårt att veta om man är normal.
Jag har upptäckt nåt äckligt, först såg jag det bara ovanför klitoris inne i vecket. Där kan man se om man drar ut skinnet, små ljusröda prickar de är lite vitaktiga nästan. Inatt märkte jag dem på de yttre blygdläpparna. Jag kände av dem som knottror och så har jag massvis av dom utanför, runt blygdläpparna :(
Är det normalt?
Jag har aldrig haft sex. Jag har aldrig varit i kontakt med någon på det viset. Jag har inte ont någonstans på kroppen.
Det kliar inte. Det luktar inte där nere. Jag har normala flytningar varje dag som är vit-gula. Min mens är regelbunden. Men vad fasiken är dessa pripplor. Är de normala? Har alla dem? Borde jag kontakta en gynekolog? Hur slipper man till gynekologen? Vad gör gynekologer under undersökningen? fyfan EWEWEW

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.03.2016
Hej.
Hmmm..  Precis som du säger så ser man ju sällan bilder på vaginor som inte är "perfekta" (d.v.s. bleka, jämna i färgen med minimala blygdläppar) I verkligehetn är det ju typ inga underliv som ser ut så, och plastikkirurgin tjänar miljoner på kvinnors osäkerhet över hur våra egna kön skall se ut. Det är sorgligt.
Eftersom du inte har haft oskyddat sex, så behöver vi inte vara oroliga över att det skulle vara en känssjukdom. Och det är ju en lättnad. Jag tror att knottrorna som du beskriver är talgkörtlar. De brukar finnas strax under huden och om man liksom drar åt huden så att den blir spänd så framträder de tydligare och ser då mer vitaktiga ut. De finns både på de inre blygdläpparna och på insidan av de yttre blygdläpparna. Ja, kort sagt överallt där huden är sådär tunn och glansig.
Grejen är ju att det är ytterst sällan man undersöker en annan kvinnas underliv så himla ingående (och många vågar inte ens undersöka sitt eget), så man har inte så mycket att jämföra med. Men mer eller mindre knottrigt är det nog i alla kvinnors underliv. Så jag tycker att du skall vara alldeles lugn och nöjd. Knottrorna skall finnas där, de behövs och det är inte meningen att man skall ta bort dem.
Om det känns som att du ändå i något skede vill genomgå en gyn.undersökning så ringer du till preventivrådgivningen och bokar en tid. Kontaktuppgifterna hittar du på din hemkommuns hemsida. Då du bokar tiden kan du bara säga att du vill kolla upp att allt är som det ska, vilket det ju i nuläger verkar vara.
Ingen anledning till panik :)
Kram
Tessi