vet inte hur jag skall sluta..
09.09.2014
jag brukar kolla på alla lärares bröst i skolan, jag har en dagbok där jag skriver upp hur stora dom är, formen osv.. men jag vet inte hur jag skall kunna sluta göra det... hjälp mig!

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
10.09.2014
Hej hjälp mig!
Kanske skulle folk nu tycka att din fråga är underlig eller kanske misstänka att den är påhittad för att du ska få dig ett gott skratt med kompisarna eller liknande - men de facto är det inte så ovanligt att föra liknande statistik. Vi har hört om liknande saker förr, helt seriösa fall. Och speciellt bland killar i yngre tonåren eller som inte hunnit speciellt långt i sin personliga sexuella utveckling ännu.
På sätt och vis kunde det här kanske kunna liknas med unga tonårstjejer som vet allt om en viss kändis eller är kär i sin lärare på avstånd och kan allt om honom. För vissa kanske det tar sig mera romantiska och förälskade uttryck, för andra är det mer sexuellt. Men det kan ha en helt naturlig förklaring. Se, när man växer upp från barn till vuxen, så ska man också genomgå en massa olika utvecklingsskeden i det egna sex- och kärlekslivet. I ett skede, man kan säga på ett av trappstegen i trappan som är utvecklingen, så är det vanligt att studera folk på avstånd, vara kär på avstånd, vara kåt på avstånd. Oftast känner man inte personen/personerna ifråga, utan det är just en kändis eller liknande, någon man inte kan närma sig "på riktigt" eller har en chans att bli ihop med/ha sex med på riktigt. Ofta är det också just det som är så lockande, att man på sätt och vis är trygg i intresset eftersom det aldrig kan bli något verkligt av det. Då behöver man ju inte heller vara orolig för att få sitt hjärta krossat, bli avvisad, bli kallad för en usel kyssare/älskare osv. Men man får ändå njuta av fjärilarna i magen eller pirret i kalsongen.
Det här är unga människors sätt att långsamt och försiktigt närma sig det sexuella och kärleken. När man tar nästa steg och exempelvis blir kär i eller kåt på någon som man verkligen har en chans att få i riktiga livet, ja då glömmer man oftast helt bort de ytliga förälskelserna eller attraktionerna man hade på avstånd tidigare. Visst kan tex unga tjejer fortfarande gilla det där speciella boybandets musik även efter att de stigit upp på nästa utvecklingstrappsteg, men de ligger kanske och fantiserar om en verklig kille i parallellklassen istället. Så den vackra dag då du börjar gilla en verklig tjej, någon som kanske kan börja gilla dig tillbaka, någon som kanske kanske kanske kanske kaaaanske låter dig känna på hennes bröst sedan när du förtjänat det, ja då glömmer du nog bort dagboken.
Dessutom borde du kanske ta dig lite i akt med det här med att objektivt anteckna uppgifter om något sexuellt. Visst kan man föra bok över tex motorcykelmärken eller liknande, men brösten sitter fast på riktiga personer. De är inte bara bilder på någon porrsajt. De är inte saker man får ha åsikter om hursomhelst. Föreställ dig hur du skulle känna dig om du visste att någon hade åsikter och skrev upp dem om DIN SNOPP! Och kanske tyckte att den är för liten eller för sned eller liknar en rävnos? Jo, porr och sex finns överallt och alltför många har en riktig idiotisk och ytlig attityd till bland annat bröst, men fatta att det är människor. Så här är det: riktiga män slår inte kvinnor och riktiga män glor inte på tjejers bröst eller kommenterar dem eller tafsar. Så lite attityd-förändring skulle nog sitta fint här, lite mognad och förnuft. Det är till din egen fördel att tänka lite mer förståndigt också, för vilken tjej tror du låter dig smeka hennes bröst och komma henne riktigt nära om hon vet att du sätter betyg på dem - ingen! Ingen vill vara ett föremål som andra tycker de har rätt att ha åsikter om.
Att sluta med beroenden handlar ofta om att verkligen vilja bryta en vana. Förhoppningsvis hjälper både tiden och ditt förstånd till. Kanske du kan hitta något annat instresse att koncentrera dig på också? Kanske till och med Någon? :)
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna