Vitt könshår
11.06.2023
När jag var på toa idag märkte jag att mitt könshår vid bikinilinjen blivit vitt. Det är som vita klumpar längst in mot huden men vet inte vad det är. Det är inte så mycket men vill gärna veta vad det är. Orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.06.2023
Hej,
På basen av det du skriver är det tyvärr jättesvårt att veta vad det är. Är det alltså huden vid/runt könshåret som är vit eller själva könshåret? Upplever du någon klåda eller irritation? Ser huden i övrigt frisk ut? Kan det röra sig om t.ex. någon sorts eksem? Du kan bildgoogla på "mjälleksem" eller "seborriskt eksem" och se om det påminner om det du har.
Det du förstås själv kan börja med är att se till att huden är ren, och försöka lufta huden så mycket som möjligt. Använd underkläder av bomull (inte syntetmaterial) och ha inte så åtsittande kläder att du går omkring och är svettig. Många problem löser sig helat av sig själv på några dagar, så du behöver inte känna någon panik. Men det är svårt för mig att ge mer avancerade råd än så eftersom jag inte vet exakt vad som är problemet. Därför tycker jag att det bästa skulle vara att du uppsökte hvc och visade upp problemområdet för en sjukskötare eller läkare om det inte går över på.t.ex. en vecka. De kan då ta bättre ställning till vad det kan vara och vad som krävs som behandling.
Kram,
Tessi