Trång slida?!
04.05.2016
Hej! Lite fundersam över min slida, känns jättetrång!? Har svårt och gör ont bara för att jag försöker sätta in en tampong! De är väl inte normalt? Har aldrig haft samlag och undrar hur det ens skulle lyckas? Eller vidgas slidan i samband med upphetsning?
Tack på förhand!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.05.2016
Hej.
Det är egentligen ganska sällan som tjejer skulle vara "för" trånga. Det brukar lösa sig av sig själv sen då det gäller. Min gissning är att du spänner dig ganska mycket då du försöker undersöka dig själv och lägga in tampongen, och då är det en helt naturlig reaktion att din kropp kniper ihop så mycket den kan.
Jag tycker att du skall skippa tanken på tamponger för ett tag framöver och istället försöka bekanta dig med din kropp. Du har helt rätt i att slidan utvidgas då man blir upphetsad, men är man väldigt orolig och nervös så är det ju också ganska svårt att bli upphetsad så försök att inte ställa några som helst krav på din kropp och ta det sakta och försiktigt.
Börja med att ta en spegel och titta efter hur du ser ut i underlivet. Tragiskt nog är det massor av tjejer som inte "vågar" göra det, eller tycker att det är lite otäckt - vilket ju är helt absurt med tanke på vilket otroligt organ det är vi går omkring med. Nästa steg är att du försöker undersöka dig själv med fingrarna. Det kan vara lättare att komma in med ett finger eller två istället för en tampong eftersom du har större möjlighet att påverka hur fingret rör sig. Om du har möjlighet kan du gärna ta hjälp av glidmedel eller matolja/babyolja för att fingrarna skall glida bättre.
Om du brukar onanera så är det jättebra om du i samband med det kunde försöka komma in i dig själv med fingrarna, så får du också se om det känns skillnad då du är upphetsad. Men du skall komma ihåg att det ju i princip aldrig är meningen att man skall lägga in någonting i slidan om den inte är upphetsad eller redo - då kan det göra ont för vem som helst. Man skall respektera sin kropp så mycket att man inte försöker ta sig in i den om den inte vill eller om den är för torr. (även om man har haft sex 1000 gånger så kan det vara svårt att komma in om 1. tjejen inte vill eller 2. hon inte är tillräckligt våt.)
Så ta god tid på dig. Det finns just nu ingen anledning att tro att du skulle vara för trång för sex. Om det skulle vara så att du efter att ha försökt ca 10 gånger ändå inte kommer in med mer än ett finger, oavsett hur upphetsad eller våt du är. Så tycker jag att du skall kontakta preventivrådgivningen och be om att få bli undersökt (oroa dig inte - de skulle vara SUPERförsiktiga). Men jag är nästan övertygad om att det inte kommer att behövas. Bara du ger dig själv tid och har tålamod. Om du ryms in i dig själv med två fingrar så kommer det inte att bli något problem att ha sex den dag det blir aktuellt.
Kram
Tessi