Urinvägsinfektion?
21.12.2020
Hej!
Jag hade ungefär 1 månad sen urinvägsinfektion och tog antibiotika som hjälpte en del eller de fo helt bort fö 3 veckor. Har nu liknande symptomer men de svider inte då jag kissar utan de mer som att jag skulle va upphetsad då jag kissar eller likande känsla? Vad kan de vara?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.12.2020
Hej,
Det är inte helt ovanligt att man även efter en avslutad antibiotikakur kan vara känslig och lätt få nya symtom på urinvägsinfektion. Antibiotikan är givetvis nödvändig då man har en ordentlig urinvägsinfektion, men samtidigt som den botar infektionen så ställer den också till det med bakteriefloran i hela kroppen så att man kan ha lite sämre immunförsvar efteråt. Det du borde göra då du känner av någon form av symtom är att försöka dricka mycket, och gärna sura drycker, t.ex. citronvatten eller tranbärssaft (inte den söta sorten utan kallpressad.) På apoteket finns det även olika kosttillskott med tranbär som man kan använda i samband med symtom (eller hela tiden, vilket många gör).
Om symtomen skulle bli värre igen så får du på nytt besöka hvc, men ibland lyckas man undvika att det blir illa genom att just dricka mycket. Du behöver också fundera över de saker du gör i vardagen som kan orsaka uvi. Ibland får man urinvägsinfektion helt utan anledning, men om man t.ex. har sex så är det viktigt att man alltid kissar och tvättar sig efteråt just för att undvika infektion.
Men börja med att dricka mycket och besöka apoteket, så hoppas vi att det reder upp sig bara med det denna gång.
Kram,
Tessi