Utslag
12.08.2015
Hej!
Jag har en massa kliande utslag under könshåret... har aldrig haft sex så tror inte det är en könssjukdom. Har haft det nu en längre tid... vill int gå till någon vårdcentral,för pinsamt! Vad kan det vara?
Tack på förhand. Hjälpmej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.08.2015
Hej.
Utslagen kan bero på lite olika saker, och beroende på vad som orsakar dem så är behandlingen lite olika. Först och främst kan ju klådan och utslagen bero på att man har rakat sig. Då är det vanligt att man får röda knottror som kliar, men isåfall tror jag nog att du skulle veta om att det är det som orsakar klådan.
En annan eventuell orsak skulle kunna vara flatlöss eller skabb, men eftersom du skriver att du inte har haft sex så är det inte sannolikt, och skabb brukar nog klia på andra ställen också.
Den kanske mest sannolika orsaken i ditt fall (?) skulle vara eksem, t.ex. p.g.a. allergi. Försök som en första åtgärd att bara använda trosor av bomull (inte syntetmaterial!) och försök att använda bykmedel och tvättmedel som är anpassade för allergiker.
Du kan försöka smörja området med hydrocortison, men inte nära slemhinnor eller på känslig hud. Om inte situationen blir bättre på ca. 10 dagar med cortisonsalva så tycker jag att du skall tala med din skolhälsovårdare/en läkare så att de får ta ställning till situationen. Hydrocortisonsalva kan du köpa från apoteket utan recept.
Kram!
Tessi