Utslag vid uttreblyläpparna
12.08.2016
Hej Decibel! Jag är en tjej som har fått något slags utslag vid uttreblygläpparna på ena sidan som har svullit upp lite grann har ni hör om det förr eller är det ett vanligt insektsbett som kommer fara bort med tiden för märkte det alldeles nyss så det har inte ännu varit där en tid så ska man vänta med tiden eller måste man kolla upp det om det ej försvinner?
Kram trevlig helg! <3

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.08.2016
Hej.
Precis som på alla andra ställen på kroppen så kan man få små eksem eller hudirritationer vid blygdläpparna. Skillnaden är kanske den att känseln är så väldigt bra där så man störs mer av det.
Eftersom jag inte vet mer om dina "eksem" än att huden är lite svullen, så utgår jag ifrån att det är någonting alldeles harmlöst, som antagligen har gått över redan då du läser detta. Hur snabbt eksemen försvinner beror naturligtvis på vad som orsakade dem, men i de flesta fall försvinner de av sig själv. Se till att hålla huden ren och torr. Undvik att raka dig på det område där du upplever utslagen för att inte göra huden mer irriterad. Har du några andra symtom? t.ex. flytningar eller klåda även vid de inre blygdläpparna?
Om klådan blir värre, eller om du vet att det finns en risk att det kan bero på en könssjukdom så tycker jag att du skall kontakta preventivrådgivningen så att du blir testad för könssjukdomar (även om detta inte är något typiskt tecken på smitta.) Flytningar och klåda kan vara ett tecken på svampinfektion - men då är det kanske i synnerhet de inre blygdläpparna och området runt slidmynningen som kliar - inte de yttre blygdläpparna.
Jag tycker att du skall avvakta några dagar, tvätta dig med vanligt vatten och smörja huden vid behov. Om situationen går över av sig själv så behöver du inte göra någonting alls, men om det blir värre kontaktar du preventivrådgivningen.
Sköt om dig
Kram
Tessi