vad är detta på mitt bröst?
07.01.2014
Jag har på "mörkare" delen av bröstet en liknande por, som är nästan lika stor som min bröstvårta och när ja klämde lite på den kom det var ut. Det är som att det inte skulle bara vara ytlig utan inne i bröstet är det något skarpt under "poren". Nu när jag klämt var ur den är en ennu större och jätte sjuk. Ser ut som att jag skulle ha två bröstvårtot på ett bröst. Vad är detta och vad ska jag göra?? vejidehä
kristiina annila

Barnmorskan och sexualrådgivaren Kristiina svarar
07.01.2014
Hej!
Vi har skickat din fråga till barnmorskan/sexualrådgivaren Kristiina, svar är nog på kommande! Men försök tills dess att låta den konstiga knöen vara ifred och påta inte mer på den nu, visst? Oavsett vad det är är det säkert inte bra att det kommer bakterier på den. Kristiina vet säkert vad det är (fast vi tippar på att det är en inflammerad talgkörtel, vilket inte är farligt) och berättar hur du ska sköta den.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hejsan!!
Säker ett fettknöl som har blivit lite inflammerat bara. Man borde inte klämma dem själv. Det skulle kanske vara bra att gå och visa upp det till skolhälsovårdaren eller läkaren för att se om du behöver antibiotika för det.
Viktigt är även att hålla det rent, putsa med sårdesinfektionsmedel och sätt ren plåster på. Men gå gärna och visa upp det!
Mvh, barnmorska/sexualrådgivare Kristiina