Våt hela tiden
16.11.2015
Hej!
Jag är alltid jätte våt i mitt underliv sen tycker jag det luktar lite illa. Jag tvättar mig med en tvål från RFSU som ska motverka dålig lukt och använder bomullstrosor. Jag mår dåligt över detta och vill inte vara såhär våt. Förut var jag oftast torr och hade svårt att bli Våt men nu är jag alltid blöt även fast jag inte ens är kåt. Jag är verkligen jätte blöt och tycker det är jätte jobbigt. Vad beror det på och vad kan man göra för att man inte ska vara blöt hela tiden?
Tacksam för svar! Linnspinn

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.11.2015
Hej.
Jag tycker att det låter som om du har en infektion i underlivet eller någon störning i pH-värdet/bakteriefloran. Jag tycker att du med en gång skall sluta använda tvålen, eftersom det aldrig är bra att tvätta sig med tvål i underlivet, inte ens fast tvålen är avsedd för det ändamålet. Slemhinnorna i underlivet vill helt enkelt inte ha tvål där eftersom det torkar ut huden - och då måste huden producera mer fult och mer fett för att kompensera för det du tvättar bort. Så även om inte tvålen i sig är anledningen till dina flytningar så gör den definitivt inte saken bättre. Alldeles bra att du använder bomullstrosor.
Du skriver inget om huruvida du har haft oskyddat sex eller inte, om det med andra ord finns någon anledning att tro att du kunde ha en könssjukdom. Om det finns det så tycker jag att du skall gå och testa dig.
På apoteket kan du receptfritt köpa ett läkemedel som heter Lactal Balans, det kan man använda om man misstänker att det finns en störning i slidans pH-värde och bakterieflora. Men om det inte hjälper så tycker jag att du skall tala med en barnmorska eller gå på en gynekologisk undersökning för att reda ut vad flytningarna beror på. Det är klart att vissa har mer flytningar än andra, vi är ju inte alla lika. Men eftersom du upplever att mängden har ökat så låter det som att det ändå rör sig om någonting som inte är riktigt som det skall.
Testa först med att sluta med tvålen och gå till apoteket, men om det inte funkar så går du till en ungdomsmottagning och talar med dem så löser det sig säkert.
Kram
Tessi