Vattniga flytningar
27.04.2018
Hej, jag är 14 och undrar över en sak.
det är såhär att jag har vattniga flytninga och har haft det en vecka tillbaka. Det luktar precis som det ska och det känns liksom inte konstigt på nått sätt mer än att flytningen är vattnig. Och när man söker på ”vattniga flytningar ” så står det typ att det är en gravid symtom men jag har inte haft Sex så det är 100% omöjligt. Så då undrar jag ifall det är något att oroa sig för?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.05.2018
Hej,
Nej, det är antagligen inget alls att oroa sig över. Om flytningarna inte luktar eller du har andra symtom (klåda, sveda) så är det nog helt lugnt. Flytningar fungerar lite på samma sätt som salivet i munnen, d.v.s. de finns till för att hålla slemhinnorna rena och friska. Så ibland kan man helt enkelt ha mer flytningar. Kanske är pH-värdet lite i obalans eller hormonerna lite hoppiga. Var uppmärksam på din hygien och försök att låta underlivet andas (sov utan trosor, tvätta dig varje dag med vatten, använd trosor av bomull.) Sen gäller det bara att följa med och se vad som händer.
Ingen panik.
Kram
Tessi