Vestibulit
05.03.2017
Hej, jag hAr vestibulit och har havit det länge. Jag fick reda på det i december och har nu varje dag smörgt in med olja. Jag har också en salva jag ska smörja på ställena 2 gr i veckan. Men jag upplever att det inte blir nå bättre. Jag undrar om det finns mera tips eller någonting så att jag kan bli bra igen och snabbt. Jag har en pojkvän så jag harsex varje gång jag vill men det går kanske inte jätte bra det kanske inte far "in" super långt åså även om jag skulle vilja det.
Jag känner mig dålig och sånt men vi slutAr alltid om det gör ont.
Tack på förhand!
Nn

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.03.2017
Hej,
Åh, vad trist att höra att du har ont. Vestibulit är en jobbig åkomma, dels för att det orsakar stor smärta men också för att det finns så stor okunskap om problemet och därför kan vara svårt att behandla.
Vestibulit innebär en kronisk inflammation (inte infektion) av vestibulum, d.v.s. den lilla tunnel som utgör slidmynningen och området strax innanför. Ofta uppstår vestibulit t.ex. då man ätit flera antibiotikakurer efter varandra, vilket då kan leda till upprepade svampinfektioner i underlivet. Då slemhinnan i underlivet blir trasig och öm leder det till att nerverna blir extra känsliga vilket i sin tur leder till att kvinnan kan uppleva stor smärta. Jag vet inte hur sjukdomsförloppet har gått till i ditt fall, men eftersom du har fått en diagnos så utgår jag ifrån att du har besökt läkare för saken.
De saker du kan göra själv är att vara noggrann med din hygien, men inte heller överdriva den. Smörj med oljor eller salvor utan konserveringsmedel eller parfymer. Undvik att använda tampong eftersom tamponger irriterar slemhinnorna. Använd alltid trosor av bomull, inte syntetmaterial, och inte strings. Undvik att raka dig i underlivet eftersom det kan leda till att temperaturen och luftfuktigheten stiger och med det även mängden bakterier. Undvik att äta p-piller, det är inte riktigt klart varför detta har inverkan, men många upplever att symtomen lättar då de slutar äta p-piller. Och sist men inte minst - undvik att ha penetrativt sex om det gör ont. Om det gör ont då man har penetrativt sex så kommer det att leda till att du spänner dig mer - och då gör det ännu mer ont och du spänner dig ännu mer. Det kan kräva att man har andra former av sex så länge situationen pågår.
I vissa fall kan man "lära" kroppen att inte reagera så mycket på smärtan, så kan det gå till såhär:
Metoden avser att lära kvinnan att slappa musklerna och därvid "öppna" slidan.
Skaffa en "grej" (en sorts penisatrapp) att föra in i slidan. Den skall ha en diameter (inledningsvis) av högst c:a 2 cm och rundad spets (kvastskaft, stearinljus eller vad som helst). Sätt på den en kondom. Täck spetsen med Xylocain salva 5% (kräver recept i Finland, receptet får du av en läkare). För in "grejen" mellan blygdläpparna till vestibulum. Rotera den så att vestibulum täcks av salvan. Vänta c:a 15 minuter. För därefter "grejen" in genom slidmynningen förbi vestibulum ut och in och lär Dig att det gör inte ont.
Upprepa, upprepa, upprepa dagar och kanske veckor. När detta fungerar och Du känner att Du kan "öppna Dig" pröva samma procedur utan Xylocain. När det i sin tur fungerar gå över till en "grej" med lite större diameter, börja med Xylocain och sedan utan. När Du vet och känner att du kan "öppna" Dig utan att vara rädd med en "grej" som motsvarar Din killes penis brukar samlag gå bra. Du skall alltså programmera Dig själv att slappa musklerna och att "öppna" Dig och tillåta passage gennom vestibulum. Metoden uppges ge bra resultat i uppåt 80% av fallen. Den kan dock taga tid innan det är färdigt (upp till 2-3 månader). Viktigt är att starta med liten diameter och inte ha för bråttom. (http://www.vestibulit.se/behandling/en-lakares-funderingar/)
Eftersom du fortsättningsvis har ont så tycker jag att du skall kontakta läkare/preventinrådgivningen pånytt. Det är viktigt att du får all tänkbar hjälp just nu, och att man verkligen försöker hitta en lösning. En läkare kan även skriva ut ett recept på Xylocain salva till dig och då kan du "träna" hemma. Om du vill kan du ju printa ut det jag skrivit och ta med dig till läkaren så behöver du inte försöka förklara själv.
Jag hoppas verkligen att du får hjälp. Med tanke på din ålder så tycker jag att det är hemskt att du skall gå omkring och ha så ont. Det finns andra metoder också att behandla kronisk smärta, t.ex. neurofeedback, så om inte den egna "träningen" ger önskat resultat så är det också en sak du kan ta upp med din läkare.
Många kramar
Tessi