Vitt klegg i underlivet
23.06.2016
Hej!
Jag tycker att jag lätt blir svettig i underlivet och att det luktar illa, sen kan jag ha vitt klegg vid klitorisen och lite på bkygdläpparna. Ibland kan underlivet kännas ömt och nästan som det sticks lite om man petar. Vad kan det vara? Kan det vara svamp? Har tidigare haft problem med flytningar och att det har luktat illa och blev då behandlad mot bakteriell vaginos 2 gånger.
Och det luktar fortfarnade illa samt att jag kan ha lite gryniga flytningar.
Tack på förhand!
Med vänlig hälsning
Elin _Elle_

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.06.2016
Hej.
Om det luktar illa från underlivet brukar det vara ett tecken på att allt inte är som det ska. Det är förstås inte så heller att underlivet nödvändigtvis doftar gott, men om man själv upplever att det luktar illa så skall man nog kolla upp saken.
Det är helt normalt att ha lite vit beläggning i underlivet. Det är i normala fall talg som utsöndras ur talgkörtlarna för att hålla huden mjuk och elastisk. Vissa gånger kan ömhet och irritation i underlivet bero på att man inte tvättar sig tillräckligt ofta, men om man tvättar sig med vatten en gång om dagen och ändå upplever ömhet/stickningar så är även det sannolikt ett tecken på att huden är irriterad.
Svampinfektion kan orsaka både ömhet i huden och gryniga flytningar, men det kanske främsta symtomet är klåda, och flytningarna brukar egentligen inte lukta. Jag tror därför inte att det är svamp du har, utan mer att det fortfarande är vaginos som spökar.
Nu är det alltså viktigt att du först och främst kontaktar en ungdomsmottagning så att du får gå och bli undersökt och vid behov får behandling.  Tvätta dig en gång om dagen i underlivet, inte oftare än så eftersom också överdriven hygien gör att det blir svårare för huden att återhämta sig. (Du skall heller aldrig använda tvål då du tvättar dig i underlivet, det bästa är att använda bara vanligt vatten.) Undvik att raka dig, eftersom det dels irriterar huden och gör att bakterietillväxten blir större - och dels låter det som om ditt underliv skulle behöva själva ventilationen just nu, så om du kan så skall du låta håret växa ett tag tills du blir kvitt symtomen. Och slutligen skall du försöka att använda bomulsstrosor, eller ännu bättre - undvika att alls använda trosor. Om du kan gå med kjol och utan trosor då du är hemma så att ditt underliv får andas så är det jättebra.
Inte alls kul att gå omkring med en infektion i underlivet, speciellt inte nu på sommaren då det är varmt ute, så försök att få en tid till ungdomsmottagningen så fort du kan så att du får en behandling påbörjad och du forhoppningsvis blir kvitt problemet så fort som möjligt.
Ha en skön sommar!
Kram
Tessi