Whatwhat?
10.09.2015
Hej decibel. Jag har 2 frågor men skriver båda här eftersom dom är inom samma ämne.
1. Alltså då jag onanerar, så kan jag inte komma på något annat sätt än att stimulera klitoris och knipa ihop låren på samma gång. Jag har försökt öva och tänka att jag kan komma även genom att pulla men det går bara inte. Blir inte ens så värst upphetsad. Och ja, jag vet att vi alla tänder på olika saker, men lixom hur gör jag om jag vill mysa med en tjej/kille någon gång? Vill ju att hon/han ska kuna fingra också ni vet ;) Jag blir våt då jag pullar väldigt fort men inte direkt upphetsad. Jag har försökt att se på porr och fantisera osv så det ska gå men jag kommer bara inte. Har också försökt att först göra det jag brukar och sedan i sista stund byta till att pulla, men orgasmen dör ut så fort jag särar på benen. Och jag har försökt alla olika metoder och att använda förrmål osv men nej. Har också försökt fokusera så mycket som möjligt på känslan istället för "jag ska komma jag ska komma...".
Och punkt nummer 2. hör ihop med punkt nummer 1. Då jag pullar så sa jag ju att jag blir våt, och det blir jag. Men förutom det så kommer det ut en vit vätska, eller smörja eller något. Precis som flytningar. Men dom kommer inte i små mängder heller, utan det är liksom mängder. Det bara fortsätter att komma också. Vad är det och varför kommer det ur mig då jag pullar?
Tacksan för svar! Cindy

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.09.2015
Hej.
Det du beskriver i din fråga är (igen en gång..) en av de lite sorgliga missuppfattningar som finns kring kvinnans orgasm är att det skulle räcka med in-ut-in-ut för att en kvinna skall komma. På många ställen görs det skillnad mellan klitorisorgasm och slid/vaginalorgasm, medan jag kan tycka att denna indelning gör allting lite onödigt krångligt. Sanningen är helt enkelt den att de allra flesta kvinnor inte kan få orgasm om de inte stimulerar klitoris. Det räcker alltså inte att fingrarna eller penisen förs in och ut i slidan, och om man inte är upphetsad och/eller samtidigt stimulerar klitoris så är det inte ens nödvändigtvis speciellt skönt.
Så du skall inte alls känna dig otillräcklig eller bristfällig för att du inte får världens orgasm av att pulla - det finns ganska få som gör det. Åtminstone till viss del får vi skylla på porrfilmerna för att människor har blivit så felinformerade. I filmerna ser det ju så himla lätt ut med lite juck och lite in-ut och så ropar hon i högan sky, men så funkar det alltså inte nödvändigtvis IRL. I verkligheten är det trevligt om man kan få orgasm genom penetration, men oftast krävs ändå att man stimulerar klitoris för att få se några fyrverkerier.
Det låter som om det du beskriver är det som kallas kvinnlig ejakulation, d.v.s. kvinnlig utlösning. Det normala är ju alltså att man blir fuktig då man blir kåt. Slemhinnorna ger ifrån sig glidmedel för att penetrationen skall vara mer behaglig. Men vissa kvinnor ger vid orgasm, eller nära orgasm, ifrån sig en tunn mjölkaktig vätska. Det finns inte några uppgifter om hur vanligt det är. Under 90-talet var det vanligt att kvinnorna i porrfilmerna fick dessa "fontänorgasmer", vilket ledde till att man en tid, felaktigt, trodde att det var betydligt vanligare än det egentligen är. Vätskan innehåller i princip samma vätskor som manlig utlösning förutom själva spermierna. Så även om det inte direkt är vanligt, så är det helt normalt och någonting du kan vara lite stolt över. Det är liksom en extra finess hos din kropp som din partner förhoppningsvis kommer att uppskatta :)
Kram
Tessi