för mycket prov och för lite tid
20.11.2014
Åh, prov hit och dit. Varje vecka minst 2 prov.
Mitt problem har väl nästan alla upplevt, det är bara det att jag tkr att det förstör de vitsord jag kunde ha fått i prov och jag vet inte hur jag skall få problemet att försvinna.
Nu är det så att jag sparar provläsningen till dagen före.
Jag har försökt att börja några dar före men det är nästan omöjligt för
1) proven kan vara nära efter varandra
2) JAG!
"Äh, jag gör det sen"
Största lögnen ever.
Jag årkar inte läsa flera dagar före proven.
spec. inte att göra det i EN MÅNAD!
Så ja, jag är en latläsare.
Sedan har jag träningar 5 dar (och då blir läxläsningen kl.9) och min tränare sa ti mig att jag ska försök att inte skippa träning p.g.a. prov.
Sedan då jag skriver provet får jag stor ångest att varför jag inte läste på provet två dagar före!
VARENDA GÅNG!
JAG HINNER INTE LEVA, jag ska slösa bort min ledighet till att läsa prov.
Eller försöka läsa, trögläsa på prov.
Jag vet inte vad jag ska göra.
Hur ska jag tvinga mig själv att läsa på prov?
ex imorgon har jag prov, jag har skippat träning för att kunna läsa men jag har inte läst något.
Det är inte kul då ens liv ska bestå av träning och läxläsning/provläsning.
Men man vill ju ha goda vitsord men att tvinga sig själv är ju inte heller så trevligt.... i en månad...
en gång hade jag sovit typ 7h i ca. 3 veckor för att hinna läsa på prov och träna samtidigt.
Det.... gick inte så bra.
Så vad ska jag göra? Desperat

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
21.11.2014
Hej Desperat!
Nu ska vi lära dig ett nytt ord (om du nu inte råkat höra det förr): prokrastinering. (http://sv.wikipedia.org/wiki/Prokrastinering) Att prokrastinera betyder att skjuta upp saker man borde göra, fastän man vet att det kommer skit om man inte får de här sakerna gjorda. Det kan vara antingen tillfälligt, som för dig nu inför en provperiod, eller så att man mer eller mindre alltid gör det och då får stora problem i livet av det. Oftast gör man istället mycket mindre viktiga saker, eller så blandas lite tidsoptimism in, typ jag hinner nog senare. Men oavsett så handlar det också om svårighet att prioritera. Inte så att man inte vet vad som är viktigast, man har bara svårt att göra det viktiga först.
Som nu. Du VET att skolan är viktigare än träningarna. Det kanske inte känns så, "vad ska jag med biologikunskaper i riktiga livet sedan", och det känns kanske som att om du inte tränar ordentligt nu så kan du inte prestera sedan så som du önskar och jobbar för. Men det är nog något tokigt tänkt redan i grunden om läxorna alltid måste vänta tills efter kl 9. Visst, kanske inte ditt fel, utan tränarens eller de som bokar gymnastiksalarna (eller var du nu tränar) - eller hela samhällets. Men idrottens betydelse har kanske blivit lite överdriven här i Österbotten, så att den ska gå före skolarbete? Skolan ÄR ändå det som är obligatoriskt för alla av mycket klara och tydliga orsaker - att lära oss alla att bli vettiga, kunniga, allmänbildade och väluppfostrade medborgare. Fritidsaktiviteter är fritidsaktiviteter. Om dina skolprestationer lider av dina träningar är ju något fel, eller hur? Vad säger dina föräldrar om det här riktigt?
Nå, oavsett, kanske är det bara att gilla läget om du ska klara av båda sakerna. Men vad kan du göra för att fördela din tid lite bättre? Finns det något "hål" under dagen, tex före träningarna, som du kan intensivplugga under istället för att se på TV eller något? Begränsa surf-tiden? Så att du kunde slippa plugga efter kl 9 - för då är din hjärna ingenting värt. Det är ungefär som att ha dig att stiga upp kl 03:30 på natten för att träna din sport effektivt då. Du är för trött för att effektivt och enkelt kunna lära dig något efter 9 på kvällen! Och framförallt är det skitsvårt att hitta någon motivation just då. Antingen skulle man vilja sova, eller så bara ta det lugnt och ÅTERHÄMTA sig både från dagens skola och dagens träningar. Fatta hur lite energi du har att använda kl 9 på kvällen! Så går det inte att ändra på på något vis?
Och sedan med lite knep som att läsa vid köksbordet istället för i sängen, där telefon, dator och TV är alldeles för lätta att slå på och virra bort en halvtimme på? Ha mamma i närheten som lite uppmuntran för att plugga istället för att slöa? Äggklocka för att orka plugga intensivt och sedan få en klar och tydlig paus? Det bästa med det här är att du slipper ha dåligt samvete resten av kvällen, för du har redan gjort dagens mängd plugg. Dåligt samvete suger maaaassor av energi och därför också brukar prokrastinerade bli deppade.
Vi känner sååå igen oss i din situation, men vi vet att vi borde ha lyssnat på någon smart (som vi) och sluppit en massa tråkigheter ;) Alla KAN ta sig i kragen och göra det som måste göras. Alla kan sparka sin Lathet i r*ven och bita ihop. Även du, vännen <3
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna