Illaluktande underliv
29.01.2020
Jag har ett problem, som jag haft så länge jag kan minnas. Mitt underliv har alltid haft en väldigt stark lukt. Jag märkte det här redan som 15 åring (är nu 23). Det har begränsat mitt sexliv en hel del, då jag är väldigt osäker vid någon sorts kontakt annat än penetrering. Oralsex kommer sällan på frågan och redan fingrande känns osäkert, enbart pga att jag tänker så mycket på lukten. Ibland känner jag även lukten vid penetrerande sex och det gör mig väldigt osäker.
Jag har haft både svampinfektion och bakteriell vaginos, men jag kan väl ändå inte ha det konstant? Jag vet att lukten kan ändra i och med menscykeln och visst är den ibland mindre, men ändå konstant. Kan man lida av någon sorts kronisk bakteriell vaginos eller dylikt? Vad finns det isåfall för hjälpmedel? Jag försöker att lufta underlivet under natten och inte ha allt för spända kläder. Spenderat dock ändå en stor del av min tid i simdräkt.
Jag har en hel del olika sexuella partners, men använder alltid kondom. Min förra partner jag hade sex med kommenterade lukten från mitt underliv och nu känner jag mig otroligt osäker. Vågar inte släppa någon nära mitt kön och kan inte fullt slappna av, då jag hela tiden tänker på lukten. Otroligt tacksam för hjälp!!
Måste lägga till att jag relativt nyligen var hos gynekologen (3 månader) och allt verkade ok.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.01.2020
Hej,
Jag förstår att detta begränsar dig, och jag tycker att det är synd att det gör det.
Som du säkert vet så har ju alla underliv sin egen doft, och på basen av det du skriver är det ju omöjligt för mig att veta om du luktar mer än andra  men vi skall fundera över vad du kan göra åt saken. Du skriver att du har besökt en gynekolog och att allt verkade okej. Du skriver också att du sover utan trosor och försöker att inte ha för åtsittande kläder - och det är bra. Tänk också på att inte tvätta dig oftare än en gång om dagen, och alltid enbart med vatten (inte någon form av tvål).
Du skriver att du går en stor del av tiden i simdräkt, och jag antar tyvärr att det kan vara en bidragande faktor till ditt problem. Om du simmar ofta i vatten med klor så är det ganska självklart att det kan påverka bakteriefloran i underlivet. Tyget som simdräkter är gjorda av brukar inte heller andas så bra eftersom de oftast är gjorda av syntetmaterial. Det betyder i så fall att temperaturen i underlivet är lite högre och att det är lite mer instängt än det borde vara. Det är ju svårt att påverka om du t.ex. simmar mycket som hobby eller jobbar i en simhall.
Det jag tycker att du skall börja med är att försöka se till att alla underkläder du har på underkroppen är av bomull, och inte strings. Gå till apoteket och köp nån form av vagitorier som innehåller mjölksyrabakterier som du lägger in till natten (enligt föreskrifterna). Du kan också använda någon form av mjölksyrabakterier via munnen för att ordna upp bakteriefloran i tarmen. Försök att dricka tillräckligt, och undvik stora mängder socker eftersom "fel" sorts bakterier (t.ex. jästsvampbakterien) lever på socker.
Ibland kan man också få denna typ av problem om underlivet är för torrt (det har inte så mycket att göra med mängden flytningar eller förmågan att bli våt då man är upphetsad). Så om du känner av irritation i underlivet så kan du också testa en salva som finns på apoteket som heter Vagisan.
Om du inte efter 2-3 veckors tid märker någon förändring så tycker jag att du på nytt skall kontakta en barnmorska/gynekolog som kan lägga remisser till en bakterieodling. Du kan då kontakta preventivrådgivningen på din hemort.
Jag hoppas att du får hjälp av dessa råd, och beklagar att du har fått vänta på ditt svar så länge. Bra att du är en smart tjej som löste det på detta sätt :)
Kram
Tessi