Svullen mage av p piller?

03.08.2021
Hej, har nu gått på p piller i ca 3 månader men min mage blir bara mer svullen. Har nu just mens så är inte gravid men funderar på varför min mage är så svälld, jag antar att det är pga p pillren för före hade jag platt mage men nu har jag inte ens platt mage om jag drar in den. Finns det någon lösning på detta? Eller något som skulle hjälpa att ta ner svullnaden? Anonym
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar

05.08.2021

Hej,
Jag tycker du kan prova andra p-piller, alltså en annan sort/annat namn. Det kan hända ibland att man får svullen mage av p-piller i början. Och ofta så får man prova sig fram tills man hittar ett p-piller som passar perfekt! Detta med svullen mage är absolut inte farligt, men det är ju viktigt att du trivs med dina p-piller! Om svullnaden inte gått ner efter din mens, kan du kontakta den som skrev ut dem i önskan om att byta. Om du skjuter upp din mens mycket (inte har den varje månad) så kan svullnaden bero på detta. Men rekommendationen är att man inte har mens varje månad, så därför ser jag det mer nyttigt att du isåfall byter p-piller sort.

Kram
Malin

Kommentarer

Inga har kommenterat på denna sida ännu

Ställ en egen fråga

Skriv kommentar

OBS! Ställ din fråga vid Våga fråga.

Hej!

Jag fick ett positivt graviditets test för en vecka sedan. Först blev jag jätte glad över det men nu har det börja snurra hundra tankar i mitt huvud. Hur kommer allt bli? Kommer jag bli en bra m...
Läs mera

Hur får man på en kondom ifall man har lång förhud som nästan alltid går tillbaka över ollonet när man inte drar huden bakåt? Det går mycket lättare ifall man lyfter kondomen över den tillbakadragna f...
Läs mera

Hej!

Jag funderat på att ta minipiller eftersom vi har blodpropp i släkten, morfar har även haft problem med hjärtat och pappa har problem med blodtryck. Kan man ändå äta minipiller eller? Vad ska ja...
Läs mera

Hej

Hej!

Kan man äta minipiller fast ens pappa har problem med blodtryck?
Läs mera