Alkohol
16.03.2022
Hej! Jag ska på abikryssning till Tallin och undrar hur mycket alkohol man får ta med in till Finland.
Kan jag köpa sprit från Estland och ta med det in till Finland? Hur mycket får man ta?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.03.2022
Hej,
Eftersom du är under 20 så får du enbart köpa svaga drycker, d.v.s drycker innehåller högst 22 volymprocent etylalkohol. (tulli.fi) Även om andra länder skulle ha andra åldersgränser på att köpa ut alkohol så är det inte lagligt att ta in det i Finland om du inte har ålder.
skatteverkets hemsida står det följande om mängden man får köpa med sig:
110 liter öl (över 0,5 %)
10 liter andra alkoholdrycker (över 1,2 %, etylalkohol, t.ex. starka drycker, long drink-drycker med tillsats av etylalkohol)
20 liter mellanprodukter (max 22 %, t.ex. aperitifer, bl.a. vermouth, bitter, sherry)
90 liter vin, varav 60 liter får vara mousserande vin (inkl. long drink-drycker och cider som tillverkats genom jäsning och etylalkohol inte har tillsats till produkten.)
Men all alkohol som köps får endast vara för eget bruk, du får med andra ord inte köpa stora mängder för att sedan sälja det vidare då du kommer hem.
Hälsningar
Tessi