alkohol
13.09.2014
Om man har druckit alkohol och är rökare, och man har ''tappat bort'' sina cigaretter och man är helt säker att någon har tagit cigaretterna och gömt dom. Bara för att jävlas så väntar dom med att sätta dom i väskan som man har med så dom får skratta åt mig. Som om cigaretterna varit där hela tiden. Så kommer dom till mig och säger att jag haft dom hela tiden. Vilka jävla idioter.. förlåt att jag svär, men är det här en vanlig fyllefråga eller? :(
LN

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
15.09.2014
Hej!
Jo, det låter som ett vanligt skämt folk brukar syssla med i fyllan. Av någon anledning så brukar folks humor bli urdålig och mycket barnsligare när de är berusade - de kan fnittra hysteriskt åt sådant som de faktiskt själva i nyktert tillstånd skulle anse att är fånigt och löjligt. Eller till och med elakt i onödan. Det knepiga är att man oftast själv också tar mycket hårdare på saker när man själv är berusad. Man kan bli jätteupprörd över saker som man skulle rycka på axlarna åt i nyktert tillstånd. Det är därför det så lätt blir drama av alla de slag när folk dricker, för att de överreagerar och feltolkar varandra och hänger upp sig på detaljer och ältar oförrätterna därefter. Folk blir faktiskt ofta rätt idiotiska i fyllan...
Alla de här sakerna beror faktiskt på alkoholen. Se, alkohol är ett gift som gör att olika delar av kroppen bedövas eller slappnar av. Det här gör i praktiken inte bara att man börjar få sämre balans och koordinationsförmåga (snubblar, vinglar, ser i kors, sluddrar osv)utan påverkar ofta nästan mer psyket. Man blir liksom förslappad i hjärnan. Med det här menar vi inte bara att man kanske inte klarar att räkna komplicerade mattetal förrän man nyktrat till, utan att självkontrollen, omdömet och förståndet blir avtrubbat och avslappnat. Man är inte längre lika smart och förnuftig i fyllan och då blir man lätt mer omogen och barnslig, gör fånigheter och tycker det är jätteroligt. Precis som om man var en 7-åring igen med kiss- och bajshumor. Det som dock är värre här är att förståndet också förslappas när det gäller att avgöra om en situation är farlig eller inte, att behärska sig från att göra dumheter och att man lätt faller offer för stämningen och dras med i andras dumheter - och det är då folk balanserar på tak och trillar ner, kör i fyllan eller börjar med droger. Redan bara att man inte har självkontroll nog i fyllan att låta bli att hångla med kompisens flickvän kan förstöra en hel del, även om det inte är direkt livsfarligt... På Decibel brukar vi tala om att gå över sin personliga Drullegräns - det är när man passerat den som man blir en fånig idiot och börjar göra dumheter eller gör bort sig. Vissa passerar sällan sin drullegräns, andra behöver inte ens dricka för att göra det utan det räcker med den upprymda och äventyrliga stämningen på festen. Men när det talas om att lära sig hur mycket alkohol man tål, så är det nog viktigare att veta när man blir en idiot än när man börjar må illa och spy.
Så hoppas å ena sidan att du inte grämer dig över kompisarnas skämt ännu. Å andra sidan hoppas vi att du insåg lite om vad alkohol gör med folk av det här svaret. Att låta spriten vara - eller åtminstone supa med förstånd - är inte en livsläxa som är beroende av ålder, det finns tyvärr alltför många vuxna som inte insett det här med drullegränsen ens. Fast liiiite större chans har man kanske att fatta det här om man skjuter fram tidpunkten för när man börjar röra spriten tills man blivit lite förståndigare själv. Och det är även därför som det är 18-års åldersgräns på alkohol enligt Finlands lag. Detsamma gäller tobak, men där kanske det handlar mer om att dra på sig ett jobbigt beroende som oundvikligen förstör kroppen (speciellt under utvecklingen).
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna