alkohol
06.01.2015
Hej!
Jag är 14 år. Nästan varje helg så har jag festat med några kompisar. En gång blev jag ganska full och så rökte jag, hade alldrig gjort det förut. När jag frågade vad som hade hänt nästa dag så fick jag veta massa saker jag hade gjort å de va inte kul. Vad ska jag göra för jag gillar verkligen att dricka?
En tjej
Nuortenelama3
Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
07.01.2015
Hej! Tack för din fråga. Vi har skickat den till den nationella ungdomsportalen Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi som vi samarbetar med. Deras experter och ungdomsinformatörer kommer att svara på din fråga. Svaret kommer att finnas här under din fråga så fort vi fått det. Både din fråga och svaret kommer att synas både här på Decibels Våga fråga och på Ungdomsliv.fi:s sida Frågor.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej!
Tack för din fråga! Det är fint att du har vaknat upp för ditt festande. Ibland så kan det bli mindre festligt efteråt, om man har druckit för mycket och betett sig så som man aldrig gör i nyktert tillstånd.
Du är säkert medveten om att alkohol är inte bra för hälsan och allt fakta om dess skadlighet. Du undrar vad du ska göra. Har du några hobbyn som du kunde sysselsätta dig med under helgerna? Det är ju en allternativ till festandet. Om du har några nära vänner, prata med dem om att du hellre vill göra något annat än festa på helgerna. Ni kan hitta på något annat att sysselsätta er med. Man kan också gå på fest nyktert , ingen töntig ide ;).
Det kan ju vara så att i din kompiskrets finns det många som inte egentligen skulle vilja supa men det sociala trycket att dricka är så stort att man tar sig en fylla, fast man inte egentligen skulle vilja.
Hoppas du fick lite tips och ideer vad du kunde göra istället för att festa varje helg!
Ha det gott,
Tiina - Reimari.info