ja sku kanske ha satt me hanje videon i förra men iaf, http://www.youtube.com/watch?v=SkTt9k4Y-a8, kolla just efter 3 minuter
:D
Hej!
Åh, nu fatta jag ;) Thänx!
Jag skulle sååå vilja säga nu att jamen ingen tar väl just det här bandet på allvar. Men jag vet att folk (läs unga) gör det. För de är så chockerande och så barnsliga och klär sig så utmärkande att det räcker för att fånga ungas uppmärksamhet. Det är en riktig konst numera, för "dagens ungdomar" är så härdade! Det krävs massor för att imponera på dem. Men risken är stor att unga bara tar åt sig av det första intrycket, inte fattar alla dolda budskap i den här videon.
Hela videon är uppbyggd på idén att med lite hjälp (i det här fallet energidricka+vodka) så kan de festa tills de bokstavligen stupar - vilket ju "huvudpersonen" gör också sedan. Han slocknar, får koffeinförgiftning eller hjärtstillestånd eller något, förs med ambulans till akuten och återupplivas. Så på sätt och vis så både förgyller bandet hela idén om att festa tills man stupar - OCH varnar för konsekvenserna av det. På sätt och vis gör de sig till och med lustiga över hur idiotiska människor som blandar drinkar på det här viset är - det är lite svidande självironi över det. De vet vilka risker de tar, men VÄLJER att vara totalt blåsta och ansvarslösa. Och eftersom bandet är det, ger de ju tillåtelse åt sina fans att vara det.
I värsta fall kommer de att få unga att tro att det är något coolt att först kasta in en hög av de här drinkarna tills de får koffeinförgiftning / hjärtstillestånd och sedan DÖ och sedan bli återupplivade. "Vitsi va coolt, ja dooog ju, å sen väckt di mej ti liv igen höhöhö..." I bästa fall fattar de ju att det är livsfarligt. I bästa fall har de tillräckligt med självbevarelsedrift för att vilja överleva. Men har man en gång gått på LMFAOs budskap om att party rockin´tills man stupar, så tror vi inte de inser oddsen. "Jamen klart he di klarar ti återuppliv just me, klart att int he just jag döir".
Att marknadsföra produkter på det där viset är olagligt (att visa precis vilka produkter de blandar ihop), har vi för oss, åtminstone i Finland. Men allt som finns på YouTube kan inte kontrolleras och olika länder har olika lagstiftning om smygreklam av det här slaget. Nu har jag inte kollat hur den här låtens video ser ut på tex finska MTV, kanske de har "blurrat" etiketterna på flaskorna/burkarna där? Det är inte helt säkert heller att LMFAO har tillverkarnas tillåtelse att använda deras logon och produkter i videon - men det kan också hända att tillverkarna inte är alltför snabba på att se till att videon tas bort. För via den här indirekta marknadsföringen säljer de ju fler av sina produkter, ju.
Som alltid när vi talar om alkohol här på Decibel: använd BONDFÖRNUFTET!!! Försök att tänka liiite längre än näsan är lång. Försök att tänka på konsekvenser. Och försök att inte gå över era personliga drullegränser (=då när självkontrollen far och ni börjar uppföra er som idioter; vissa gör det redan efter en öl, andra efter fler, vissa till och med utan alkohol). Vi kan bara gissa hur mycket snabbare man går över drullegränsen när man får energikicken av de här drinkarna...
Läs även mer om vad man egentligen behöver veta om alkohol här på Decibel under Månadens tema i september. När september är slut kommer ni att kunna hitta infon under Information -> Alkohol.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Kommentarer
Inga har kommenterat på denna sida ännu
Skriv kommentar