Alkohol och amning
26.10.2020
Hej!
Jag undrar hur folk som ammar sina barn gör om de vill gå ut en kväll med sina vänner och dricka lite alkohol?
Jag vill ju inte att mitt lilla barn ska få alkohol i sig såklart, men jag vill också kunna gå ut en kväll med mina vänner när jag inte är gravid längre. Den enda lösningen jag själv kunnat komma på är att ge barnet ersättning i några dagar sålänge det då behövs, men jag känner mig så elak att ens tänka så.. att ge mitt barn ersättning för att jag ska kunna göra något roligt en kväll. Inte för att ersättning är en dålig sak, många lever ju bara på det.. jag undrar bara hur andra mammor gör.
Jag kan absolut vara utan alkohol om det behövs, men om det finns andra sätt så skulle det va roligt att veta om. Jag brukar ändå vara ute på bar normalt bara 2-3 gånger per år och dricker bara 4-5 cider.
Tack för svar

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.10.2020
Hej,
Det är möjligt att det kommer att kännas helt annorlunda sedan då din baby är född, att du helt enkelt inte är så intresserad av att dricka. Det kan vara svårt att på förhand föreställa sig hur mycket babyn ändrar på ens inställning.
Men om du vill dricka en tid efter att babyn är född så föreslår jag att du på förhand pumpar mjölk så att du har lite egen mjölk på lager/i frysen, som du kan värma upp, alternativt ger du ersättning. Då spelar det givetvis in också huruvida din baby accepterar att bli matad ur flaska - men det är någonting som ni får fundera på då babyn är född.
Hur som helst - om du har lite egen mjölk eller ersättning som du kan ge babyn så kan babyn dricka av den. Sedan får du pumpa ut och slänga mjölken som har bildats medan du varit påverkad av alkohol. Så beroende på hur mycket du dricker och hur sent på natten så kan du pumpa och slänga på morgonen och nästa dag - men på eftermiddagen eller mot kvällen kan du amma din baby som vanligt igen.
Så det är i sig ett problem som går att lösa - men jag tror att det kan kännas helt annorlunda sedan då babyn faktiskt är här, och då kan det mycket väl hända att det räcker med att träffa kompisarna och dricka läsk :)
Kram
Tessi