ångest
20.10.2013
vet inte om min förra fråga skickades eller inte :o men skriver det på nytt iallafall.
Är i någon fas där jag har ångest över det mesta, och just nu för min tobaksräkning. Har feströkt i kanske 2år som kanske inte är så farligt? men senaste halvåret har jag rökt varje dag, kanske ½/1 paket per vecka. Har rökt för att jag bytt skola och haft svårt att skaffa vänner och då har det varit ett sätt att umgås och koppla av från stressen också.. har bytt skola igen nu och har samma problem. Men vill inte ha ångest över varje cigg jag röker.. men har ångest över att sluta då jag redan föstört mina lungor iallafall lite... vill ju inte leva resten av mitt liv och veta att mina lungor inte är 110% friska :'( wat to do

Ungdomsinformatören Sanna svarar
24.10.2013
Hej, jag förstår din oro, det är ju inte hälsosamt med rökning. Men, jag kan inte tro att du nu redan vid din ålder skulle ha förstört dina lungor så till den grad att de inte kan reparera sig bara du slutar. Vår kropp har en otrolig förmåga att kunna reparera sig själv på de mest fantastiska sätt. Men det förutsätter ju att vi inte fortsätter att utsätta den för samma gifter utan ändrar vår livsstil. Det finns massor med olika sätt att sluta röka på. Men jag tror att det är bara du själv som kan bestämma det, inom dig. DU bestämmer att nu räcker det! Om inte du innerst inne har bestämt att du ska sluta så finns det inga hockus pockus sätt som fixar det lätt som en plätt. Då kan du pröva vad som helst men det kommer inte att hjälpa.
Men jag kan också förstå att det ger en viss gemenskap att gå till rökrutan eller området där man får röka. Det blir väl lätt att man börjar prata med folk där, lättare än att börja prata med någon sådär bara i korridoren. Men det är ju synd, det borde ju gå lika lätt att knyta kontakter fast man inte röker, man kan väl hitta andra saker som man har gemensamt. Kanske man gillar hundar, kanske har hund, eller katt? Man tycker matte är svårt eller man är jätte intresserad av språk. Det kan ju vara vad som helst. Läs vad vi skrivit om självförtroende och självkänsla, där kan du få lite tips på hur du boostar dig själv, kolla här: http://www.decibel.fi/information/sjal/sjalvfortroende-och-sjalvkansla
Jag hoppas du kan bestämma att du ska sluta röka men att du hittar något annat sätt att få nya vänner och bekanta!
Kram ungdomsinformatören Sanna