Är det ngn skillnad?
11.10.2014
Min mamma röker, och hon har gjort det ganska länge. Försökat sluta men misslyckats flera gånger. Men skadar tobak unga lika mycket som en vuxen? Skulle det vara lika dåligt om jag skulle röka? Eller klarar vuxa av det bättre?(som med alkohol) ...

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.10.2014
Hej.
Rökning är nog alltid jättefarligt. Det är sannolikt ännu farligare för unga personer eftersom kroppen då inte ännu är färdigt utvecklad när man börjar förgifta den, men rökning är aldrig harmlöst och man tjänar alltid på att sluta. Rökare brukar ofta hitta på olika ursäkter till varför de måste röka och "att det nog inte är så farligt", men det är det. Hela kroppen mår dåligt av rökning - hos alla rökare.
Problemet är att det är svårt för en annan person att påverka rökaren så att hen skulle fatta beslutet att sluta. Tobak är starkt beroendeframkallande på flera olika sätt, och precis som med vilken annan drog eller beroende som helst så är det svårt att se riktigt klart på sin dåliga vana medan man är mitt i den. Rökaren måste ju vilja sluta själv för att det skall lyckas, MEN det finns många bra hjälpmedel som kan hjälpa din mamma att sluta, både sådana som hon kan köpa receptfritt från butiken (t.ex. nikotinspray el. tuggummi) eller mediciner som en läkare kan skriva ut (t.ex. Champix).
Försök att tala med din mamma och peppa henne till att sluta. Oftast fungerar det bättre om man försöker vara positiv och förstående än att skuldbelägga och ge dåligt samvete. Försök berätta för henne att även om hon inte har lyckats tidigare, så kan hon göra det nu för ingen måste röka.
Sköt om dig och försök att tala med din mamma så hoppas vi att det ordnar sig.
Kramar
Tessi