Är ledsen p.g.a min mamma :'(
01.03.2014
Hej, Jag är super ledsen över min mamma för jag vill att hon ska sluta röka.. Hon sa ett datum att hon skulle sluta röka men sen det datumet har hon bara rökt mera.
Hon har oxå börjat röka i köket under fläkten och det luktar illa och jag får svårt att andas. jag har sagt till henne att jag vill hon skla sluta röka under fläkten och att jag får svårt att andas men då säjer hon att det är hennes hus och hon vill göra det hon vill där.. :'(
Ibland har jag bara sprungit ut för att få frisk luft och sen gått in på mitt rum och gråtit :'(
Jag vill verkligen inte att hon fortsätter såhär. Jag har dessutom jättelätt att gråta så .. En gång kom socialen hit och sa lite saker att hon inte skulle röka då vi var där (mina föräldrar är skilda)
Och jag känner mig bara otrygg här och olycklig när hon gör så och så känner jag mig som att hon inte orkar ta hand om oss :'(
hon dricker oxå så det är inte heller kul då... Hjälp Mig! Jag vill inte fortsätta gråta varje dag p.g.a detta :'( DenUndrande

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Rehabiliteringschef på Psykosociala förbundet rf. Ancha svarar
03.03.2014
Hej DenUndrande!
Först en stoooooooooor kraaaaaaaaam <3 <3 <3! Sedan: vi har skickat din fråga till våra ljuvliga experter Ancha och Camilla, så svar är nog på kommande! Och sist: har du sett att vi har rökning (tobaksprodukter) som månadens tema här på Decibel nu? Där finns bland annat en massa bra tips på hur man slutar röka. Ta och kolla igenom dem, kanske tillsammans med din mamma, om det skulle inspirera henne?
och ännu en stoooooooooor kraaaaaam till!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej!
Vad bra att du skriver till oss och delar mig dig om din oro! Du berättar att du är ledsen över din mammas rökande och det är förståeligt men framförallt så tar jag fasta på att du berättar om att du känner dig otrygg och att du upplever att din mamma inte riktigt orkar ta hand om er.
Allt det här som du beskriver att du känner dig otrygg och att din mamma dricker är såklart jättejobbigt för dig. Inget barn eller ungdom skall behöva känna sig ledsen och otrygg i sitt eget hem. Hemma skall ju vara en lugn och trygg plats där vi kan koppla av och få ny kraft. Du ska dessutom inte behöva känna att du har ansvar för din mammas mående, för det har du inte, du är ännu ett barn och hon är vuxen så det ansvaret måste hon själv ta och söka hjälp.
Du behöver absolut få hjälp med din situation och det gör du genom att gå och prata med någon vuxen! Vänd dig till en vuxen som du litar på, det kan t.ex. vara någon ur familjekretsen, det kan vara en lärare eller så pratar du direkt med skolans hälsovårdare eller kurator, de finns till på skolan för just sådant. Huvudsaken är att du vänder dig till en vuxen och ber om hjälp och berättar hur du har det och att du är orolig och ledsen. Sedan är det upp till de vuxna att hjälpa dig för att reda ut din familjesituation och erbjuda hjälp och stöd så att du och din familj kan må bättre!
Ta hand om dig!
Kram, Camilla & Ancha