Bakis?
28.08.2014
När jag varit ute och druckit så håller jag mej till en rimlig mängd. Jag försöker fortfarande lära mej hur mycket jag klarar av och hur mycket jag blir full av. Jag känner att jag har kontroll över det och dricker inte så ofta. Men min fråga är, vissa gånger blir jag full, men jag har aldrig varit bakis.. Jag är såklart väldigt lättad och glad över detta, men hur är det så? Jag är 100% säker att jag varit full, men ändå har jag aldrig känt av något som skulle kunna kallas bakfylla. Kanshe trötthet eller lite huvudvärk ibland, men det har jag ofta om jag vaknar för tidigt. Hur kommer dej sej? ...

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.08.2014
Hej,
Alla människor reagerar lite olika på alkohol, och därför finns det nog inte heller någon regel som skulle passa in på alla då det gäller baksmälla. Det finns ju lite olika anledningar till att man blir bakis, dels är alkohol vätskedrivande - så man måste kissa oftare då men dricker alkohol än om man dricker t.ex. vatten. Eftersom man kissar ut mer vätska betyder det att kroppen blir torrare än normalt och då är det vanligt att man får huvudvärk. En annan anledning till att man blir bakis är att det går åt mycket energi för att kroppen skall klara av att förbränna alkoholen, och då kan man känna sig trött och hängig.
Hur bakis man blir kan också bero på vad man dricker. Vissa "tål" inte alls starksprit medan andra känner sig väldigt illamående dagen efter om de har druckit cider. Ofta verkar det som att unga personer mer sällan blir bakis än äldre, vilket känns bakvänt eftersom man vet att en ung kropp är sämre utrustad av förbränna alkoholen.
Att ha krabbis är alltid ett tecken på att man druckit för mycket och att kroppen tagit stryk, så jag tycker att du även i fortsättningen skall försöka dricka så att du inte blir bakis. Du gör rätt som försöker dricka så att du ändå har kontroll över dig själv, och då minskar även risken för att man skall utsätta sig för onödiga risker eller göra någonting man ångrar.
Ta hand om dig själv!
Tessi