behöver svar snabbt - alkohol och medicin
15.05.2014
Jag vet att man inte ska kombinera alkohol med mediciner, men... Jag brukar ta en halv till en och en halv tablett panadol forte per dag mot mensvärk, kan jag ändå dricka ung 1-2 cider, ex somersby? I bipacksedeln står det att man inte ska använda tabletterna om man har alkoholproblem, men jag dricker mycket sällan och vi har inga sjukdomar i min familj som skulle vara en risk. Kan jag under en kväll dricka en eller två och samtidigt innan ha tagit en tablett? orolig

Ungdomsinformatören Sanna svarar
16.05.2014
Hej, kära orolig
Du kan nog vara helt lugn, det kommer inte att hända nåt fast du dricker nån enstaka cider efter att du tagit värkmedicin mot mensvärk. Orsaken till att man inte ska blanda medicin och alkohol är bla att medicinens verkan kan bli svagare eller starkare, man kan få mera biverkningar eller så kan alkoholen påverka en på ett annorlunda sätt än om man dricker utan att ta medicin. Det var jätte bra av dig att skriva hit till oss och fråga om detta, och jätte bra att du läst i bipacksedeln :D
Vanlig värkmedicin i normala doser då man verkligen behöver det ger inga allvarliga reaktioner tillsammans med små doser alkohol. Det är annat om du skulle ha starka mediciner på recpet som du ska ta hela tiden och sen att du dessutom skulle varje dag dricka stora mängder alkohol.
Bra att du är rädd om dig!
Kram från ungdomsinformatören Sanna