Bensin
12.05.2016
Hur farligt är det att andas in bensin på flit? T.e.x att man liksom doppar en tygbit i bensin och sen andas in det? Kan man bli påverkad? Sniffarna

Ungdomsinformatören Liselott svarar
13.05.2016
Hej Sniffarna!
Nej nej nej, gå INTE och sniffa bensin! Jag vet att det här med att sniffa bensin brukar komma och gå nu som då, när nya blåögda *piip* hör om det och går på det. Tror det är något häftigt och testar på det. Jag vet också att med jämna mellanrum får akutmottagningarna in nya fall där folk fått hjärtstillestånd, blivit medvetslösa eller fått förgiftningssymptom av att ha dragit in bensin i lugnorna. Det är alltså INTE säkert och inte något man ska pröva för skojs skull eller tro att är något bra sätt att bli hög på!
Här kan du läsa mer om det här, http://www.drugsmart.com/fakta/sniffning/, men jag summerar lite åt dig: Redan bara av en dos kan man kollapsa, bli medvetslös av syrebristen som orsakas i hela kroppen av att ångorna från besnin, lösningsmedel, lim eller liknande dras in i lungorna. Visst, du har kanske hört om andra som testat och som det inte hänt något farligt med, men det här är som rysk roulette, du vet inte om det är du som stupar på första försöket. Och oddsen att det ska gå gälit är betyyydligt större än typ att röka en tobak, där bara var tionde blir beroende. Risken är alltså betydligt större när det gäller att sniffa bensin att det ska bli direkt livsfarligt, på första försöket. Du har ingen aning om hur just din kropp kommer att reagera, så inte smart att riskera sjukhusvistelse bara för att se en gredoliskär giraff i någon sekund - eller hur?
Det var bra att du frågade oss: lita på din egen självbevarelsedrift och låt dig inte luras med. Bara för att andra sysslar med något betyder det inte att det är ofarligt eller acceptabelt. Du är smartare än så!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott